«نود اقتصادی»-دکتر عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه: مخاطب این نوشتار همه مردم شریف کشورمان هستند. و حقیرِ نویسنده به تکلیف خود عمل می‌کند.

نکته اول: امام خمینی (سلام الله علیه) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات فرمودند:  «این وظیفه‌ای است الهی وظیفه‌ای است ملی وظیفه‌ای است انسانی وظیفه‌ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه‌مان باید در انتخابات شرکت بکنیم» . امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) نیز می‌فرمایند:  «شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه‌ی شرعی، اسلامی و الهی است. یک واجب عینی است.» تمام مراجع عظام تقلید نیز بر وجوب شرکت در سرنوشت خود و آینده فرزندان ما و کشور تاکید دارند. 

نکته دوم: بی‌تردید کشوری با وجود برخورداری از دریایی از منابع انرژی، معدنی، موقعیت راهبردی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قطبیت و‌ام القری حقیقی حقیقت اسلام، قطبیت بیداری و مقاومت در منطقه و جهان اسلام و جهان مستضعفین و طالبین حقیقت و بر هم زننده هیمنه و برنامه درازمدت سلطه استکبار بر منطقه وجهان و موقعیت راهبردی جغرافیای سرزمینی و ترابری، سرمایه انسانی جوان، سرمایه اجتماعی چون ولایت پذیری، مشارکت و اعتماد و دین باوری و سرمایه فیزیکی وفناوری‌ای که از نقطه صفر سال 1357 با یک نرخ رشد انفجاری بیش از 11 برابر جهانی به رتبه‌های 1 تا 10 جهانی در بسیاری از زمینه‌ها صعود کرده و ... چرا باید با مشکلات تحقیرآمیز ومسخره‌ای چون قیمت مرغ و تخم مرغ، ماهی و گوشت قرمز و نهاده‌های دامی و ... وخلاصه تورم و رکود، بیکاری، تعطیلی تولید و دیپلماسی التماس از آمریکا و اروپا مواجه باشد؟ 42سال از پیروزی انقلاب عظیم و مقدس اسلامی گذشته و بسیاری به تکلیف خود عمل و برخی هم یا عمل نکردند و یا بد عمل کردند. 

نکته سوم: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رئیس جمهور 38 وظیفه و قلمرو حاکمیتی تعیین شده است. مقایسه کنید با وظایف رهبری، که فقط 5 وظیفه دارد. آنهم در شرایطی که بر اساس فقه شیعه ولی فقیه ولایت مطلقه دارد و حتی در فقه برادران اهل سنت خلیفه مسلمین نیابتاً از جانب معصوم و رسول خدا مرجع و حتی اولویت نفسانی بر آحاد امت دارند (پیامبر در خطبه غدیر فرمود: الست اولی بانفسکم؟ ) لذا عملاً همه کاره رئیس جمهور با خدمه تحت فرمان او هستند! پس مقصر یا قاصر این نابسامانی‌ها رئیس جمهور است. اما آیا تقصیر فقط متوجه رئیس جمهور است و بس؟ جواب: خیر، قطعاً ما هم مقصریم. اما چطور؟ طبق ضوابط شرعی و عقلی اولین و بزرگترین مقصر قطعی رئیس جمهور است که به دروغ خودرا معرفی کرد و وعده‌های سرخرمن 100 روزه داد و آمریکا هراسی در بین مردم راه انداخت لذا این فرد از عدالت ساقط و لیاقت نامزدی نداشت. (غربیها و آمریکا اسلام و ایران هراسی راه انداختند و حسن روحانی آمریکا و غرب هراسی! !).

دومین و مقصر بزرگ باند کم شمار چند هزار نفری باصطلاح اصلاح طلب، ولی در حقیقت افساد طلب وابسته به آمریکا (به قول ناتانیاهو سرمایه اصلی اسرائیل در ایران) هستند که با "راهبرد هدف وسیله را توجیه می‌کند" با تبلیغ دروغین این نامزد خودشان، مردم را اغوا و گول زدند و در حال حاضر برای انتخابات 28 خرداد 1400هم مشغول توطئه هستند.

سومین مقصر بعضی از مردم هستند که طبق فتوای شرعی و حکم اسلام تحقیق نکردند و چشم بسته به این شخص رای دادند والبته اکثریت این بندگان خدا با صداقت قصد انجام وظیفه داشتند ولی در وظیفه خود کوتاهی کردند و قصور داشتند.  و برخی نیز با علم به عدم صلاحیت با جهالت و از سر لجاجت و عناد با موازین شرعی انقلاب اسلامی به این فرد رای دادند.

چهارمین و بزرگترین مقصر قطعی آن‌هایی هستند که اصلاً و بدون عذر شرعی و عقلی و میهنی در انتخابات شرکت نکردند. زیرا اینها 3 ضرر به انتخابات زدند: اول، نظام را زیر سئوال بردند. دشمن را شاد کردند دوم، به رقیب صالح رای ندادند و مانع مدیریت یک فرد صالح شدند و دشمن را شاد کردند و سوم، با عدم انتخاب فرد صالح فرد نالایق را میدان دادند و دشمن را شاد کردند.

پنجمین مقصر نهاد‌های مسئول اطلاع رسانی بودند که اسناد عدم صلاحیت منتخب را در اختیار شورای نگهبان قرار ندادند.  (حداقل با ضعف پوشش اطلاعاتی خود قصور ورزیدند و کوتاهی کردند.) ششمین مقصر یا قاصر شورای محترم نگهبان است که صلاحیت اینها را نتوانسته راستی آزمایی کند. وچه بسا این اغماضی باشد بین انتخاب بد و بدتر؟ ! هفتمین مقصر در مرحله پس از انتخابات است و مجلس شورای اسلامی است که به کابینه فرد نالایق رای اعتماد داد و رئیس جمهور را استیضاح نکرد و حتی مجلس دهم نوکری دولت می‌کرد. 

مردم عزیز و شریف هموطن!: مواظب باشیم که مجدداً در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی و سپس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و انبیای جلیل القدر حضرت عیسی مسیح، حضرت موسی کلیم الله و حضرت زرتشت سلام الله علیهم اجمعین، امامین انقلاب و شهداء، بخصوص شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم و نفس زکیه سردار سلیمانی شرمنده نشویم و مدیون اجداد و مادران و پدران خود که این امانت (مملکت) را که به ما سپرده‌اند، نشویم و بدهکار، پاسخگو و مسئول گرفتاریهای آینده و نابسامانی‌های فرزندان آینده و نسل‌های بعدی خود نباشیم. طبق فرمایش رسول اکرم (: کُلکُم راع و کُلکُم مسئولٌ عن رعیته،) همه مسئولیت داریم. 

نکته چهارم: دقت فرمایید عصاره خلقت امیر المومنین امام علی ابن ابی طالب علیهما آلاف التحیه و الثناء در حکمت 217 نهج البلاغه می‌فرمایند: « فِی تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عُلِمَ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ در گردش و دگرگونی‌های روزگار است که گوهر مردان شناخته می‌شود.» از 42 سال گذشته، در 34 سال آن، دولت را در اختیار باندی غرب گرا و ناخود باور دادیم.

8 سال (دولت نهم و دهم) را به شخصی سپردیم که در ابتدا با پشتکار و کار و شعار درست سرکار آمد ولی به دلیل سستی ایمان و نفوذ باند غرب گرا در درون خودش از سال ششم از درون پوسید و الان هم عامل فتنه این باند شده است. اکنون پس از 42 سال تجربه انتخابات و بویژه 8 سال اخیر دیگر باید عبرت گرفته باشیم که به این باندهای شیفته قدرت، شهرت و ثروت رای ندهیم.

ما هر جا بر اساس دستورات اسلام عمل کردیم موفق بوده‌ایم. هر جا افراد صالحی مسئولیت داشته‌اند پیشرفت داشته‌ایم. البته کسی ادعای معصومیت ندارد. بویژه در چند سال اخیر دقیقاً فرق بین یک مسئول کاخ نشین غرب گرا، دروغگو، فاسد و ذلیل را با یک مسئول متدین، دلسوز، صادق، مردمی، انقلابی و اهل مبارزه با فساد را دیده و لمس کرده‌ایم. تحولات اخیر جوهره بسیاری را برای ما نشان داده و اکنون دست ما پر از تجربه سالهای اخیر است. عزیزان! وظیفه شرعی، اخلاقی، انسانی و عقلانی همه ما این است که اولاً باید در انتخابات شرکت کنیم ولو رای سفید باشد.

به فرض هم اگر همه چنین کردند نالایقی سرکار نمی‌آید و مجدداً راه برای نامزدی مجدد اهل تکلیف باز می‌شود. ولی شرط کافی نیست. ثانیاً شرط کافی انتخاب اصلح است. در هر حال با توجه به شرایط زمان و مکان و هجمه‌های بسیار دشمنان از همه سو، چه بسا شورای نگهبان طبق احکام ثانویه حاکمیتی ناچار باشد از بین افراد "خوب و خوبتر" و یا حتی "بد و بدتر" هم گزینش کند، حجت تا اینجا بر ما تمام نمی‌شود.

ما موظفیم بر طبق معیارهای شریعت و عقل بهترین را انتخاب کنیم. ولو انتخاب ما هیچکدام (سفید) باشد. این امر طبق شرع و عقل از 4 راه امکان پذیر است. -یا مرجعی عادل، زنده، عاقل، به دور از هواهای نفسانی، مطیع خدا و رسول و ائمه معصومین (علیهم السلام) ، اهل علم و عمل صالح و راستگو برای ما فردی معرفی می‌کند و یا معیارهای انتخاب را به ما می‌شناساند، - و یا خودمان اهل مطالعه احوال اشخاص و تشخیص معیارها هستیم. -یا به چند نفر آدم مطمئن و عادل و مطلع رجوع می‌کنیم -و یا طبق موازین شرعی و عقلی به عُرف و عُقلای عُرفی و عُرف عُقلا رجوع می‌کنیم.

ثالثاً طبق فتوای حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) میزان حال فعلی افراد است. بعضی هم ممکن است در گذشته سابقه خوبی داشته باشند، ولی الان فاسد شده باشند، ولی فساد آن‌ها افشا نشده باشد. کما اینکه این مسئله را اخیراً تجربه کردیم. مگر 90 نفر نامزد مجلس که قبلاً صلاحیت آن‌ها تایید شده بود رد صلاحیت نشدند؟ ! لذا حال فعلی آن‌ها مجدداً ملاک تایید یا عدم تایید صلاحیت آن‌ها بود.

رابعاً برای جلوگیری از سیلِ مشکلات باید در سرچشمه جلوگیری کرد. باید از بالا دست و سرچشمه جلوی طغیان آب را گرفت، اگر به شیوه آبخیزداری و آبخوان داری وبا روشهای کشت گیاهان تثبیت کننده خاک و آب، بندهای گابیونی، سدهای کوچک، متوسط و نیمه متوسط در بالا دست و در سرچشمه‌ها سد و مانع به‌اندازه کافی ایجاد می‌شد تا جلوی طغیان آب در پایین دست گرفته شود، هیچ وقت در پایین دست همانند 2 سال پیش در استانهای لرستان، خوزستان و گلستان و ... سیل نمی‌آمد؟ ! اگر رئیس جمهور نالایقی را مجدداً انتخاب کنیم مَثَلِ خربزه خوردن است که باید پای لرزش بشینیم و لذا بازهم باید شاهد تورم، بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، فقر، بودن زیر سلطه دلار و یورو، افزایش تحریم‌ها ناشی از ذلت و عقب روی، وادادگی رئیس جمهور به دشمن و التماس از غرب و درازکردن کاسه گدایی برجام باشیم.

عزیزان مواظب مغالطه‌های دشمن و اهل نفاق باشید دخالت در مسائلی اجرایی چون گرانی وظیفه رهبری نیست وظایف همه انحصاراً بر عهده رئیس جمهور است.! با انتخاب بدِ مجدد، مشکلات، که نتیجه عدم لیاقت منتخَب شماست، به این راحتی بر طرف نمیشود. پرونده‌های جرم فساد، اختلاس، باند بازی و دلالی و خون مردم را کیسه کردن توسط آقا زاده‌ها، وابستگان رانت خوار و پسر خاله‌های رئیس جمهور و همراهان آن بوجود نمی‌آید و روی دست قوه قضائیه انباشته نمی‌شوند. باید جلوی پرونده‌سازی جرم گرفته شود تا سیل خانمان برانداز پرونده‌های جرم روی دست قوه قضائیه انباشته نشود و نماند. راه علاج پیش گیری است نه درمان. جلوی علت را باید گرفت نه معلول. 

رابعاً حکیم عظیم الشان امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) معیارهای انتخاب را اخیراً به ما معرفی کردند. جا دارد که برای حسن اختتام این نوشتار صمیمانه این موازین را مجدداً به شما هموطنان عزیز یاد آوری کنم. هشت ویژگی رئیس جمهور آینده در سخنرانی اول فروردین سال ۱۴۰۰ ایشان از قرار ذیل است.

۱. با کفایت و مدیر باشد. ۲. با ایمان باشد. آدم بی‌ایمان منافع کشور را می‌فروشد. ۳. عدالت خواه و ضدّ فساد باشد. ۴. دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد، با عملکرد اتو کشیده نمی‌شود کار کرد. ۵. به توانمندی داخلی معتقد باشد. ۶. به جوانان معتقد باشد به عنوان پیشران حرکت عمومی کشور. ۷. مردمی باشد. ۸. امیدوار به آینده باشد. ودر جایی با این مضمون مثال زدند که شخصی مانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که روحیه کار و تلاش مخلصانه و خدمت جهادی دارد، ولو سن او از 60 هم بالاتر باشد مستحق سپردن مسئولیت است و یا جوان گرایی به معنی کنار گذاشتن افراد متعهّد، متدّین مسن با پشتکار و تجربه و دانش نیست. مواظب غلط‌اندازی و تحریف حقایق توسط رسانه‌های بیگانه و اهل نفاق باشیم. 


 سلام و درود خدا در این ماه مبارک و پربرکت رمضان بر هموطنان عزیز و بخصوص همکاران و رسانه‌هایی که در جهت انتشار و اطلاع رسانی این حقایق به این حقیر یاری رسانند. لطفا نشر حداکثری فراموش نشود.  والسلام علی من اتبع الهدی 
دهم ماه مبارک رمضان، سوم اردیبهشت سال 1400 هجری شمسی