«نود اقتصادی»-سامان یکتا، کارشناس اقتصادی: ‌طی روزهای اخیر رییس محترم جمهوری جناب آقای روحانی؛ دلیل نوسانات شدید قیمت کالاهای اساسی مردم در بازار را عدم مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کردند. در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است:

اول اینکه مسول اصلی تنظیم بازار در وزارت بازرگانی معاونتی با نام معاونت بازرگانی داخلی است که هم اکنون در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز وجود دارد.

بازوی اصلی مدیریت بازار ستادی با نام ستاد تنظیم بازار است که هم اکنون دبیر آن معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت است. نکته مهم آنکه این ستاد در دولت دوازدهم ذیل حوزه ریاست جمهوری و با مسئولیت آقای شریعتمداری (معاون اجرایی آقای روحانی) اداره میشد. براین اساس بدلیل فراوزارتخانه ای بودن آن؛ امکان مدیریت و حل مشکلات بین دستگاهی وجود داشت. اما شریعتمداری با رفتنش به وزارت صمت؛ ستاد تنظیم را با خود به آنجا برد؛ اشتباهی که ریشه تمام مشکلات و تعارضات بین دستگاهی شد.

راهکار ساده آن است که ستاد تنظیم بازار ذیل مجموعه ریاست جمهوری بازگردد و در آنجا اداره شود. بدان دلیل که امکان مدیریت و حل تعارضات بین وزارتخانه ای ایجاد خواهد شد.

اما سوال آن است که چرا دولت اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی بجای قرار دادن ستاد تنظیم بازار ذیل حوزه ریاست جمهوری دارد؟ پاسخ واضح است دلیل سیبل شدن وزارت بازرگانی و نه حوزه ریاست جمهوری است. به بیان ساده هدف اصلی طرح چنین موضوعاتی دور کردن کانون توجهات و پاسخگو نبودن رییس جمهور و حوزه نهاد ریاست جمهوری است.