به گزارش «نود اقتصادی»، از آبان ماه سال گذشته تا کنون این شانزدهمین مرحله از پرداخت یارانه ای است که تحت عنوان کمک معیشتی به جمعی حدود ۶۰ میلیون نفر از یارانه بگیران پرداخت می شود.

این کمک نقدی بعد از اصلاح قیمت بنزین و از محل درآمد ناشی از افزایش قیمت سوخت در دستور کار دولت قرار گرفت و به همراه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دو پرداخت نقدی ماهانه دولت است.

مبلغ کمک معیشتی به تناسب تعداد خانوار متغیر بوده و برای خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

در طرح کمک معیشتی ماهانه به طور متوسط ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود که در سال به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ بخش یارانه بسیار پرچالش پیش رفت و حتی در کمیسیون تلفیق مصوب شد که یارانه نقدی و معیشتی حذف و به جای بین تمامی ۷۸ میلیون نفر یارانه بگیر ارقام دیگری توزیع شود؛ به طوری که ۳۵ میلیون نفر اول بیش از ۱۸۰ هزار تومان، حدود ۲۳ میلیون نفر دیگر ۱۳۸ هزار تومان یارانه  و مابقی که حدود ۲۰ میلیون نفر بودند هم ۹۱ هزار تومان در ماه، یارانه دریافت کنند.

اما در نهایت با رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس این مصوبه لغو شد و هنوز در مورد نحوه پرداخت یارانه ها مصوبه نهایی صادر نشده است.