به گزارش «نود اقتصادی»، براساس آمارهای گمرک چین، حجم واردات این کشور در ۱۲ ماهه سال ۲۰۲۰ حدود ۲ هزار و ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش ۱/۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در بین کشورهای جهان، تایوان با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، بزرگترین صادرکننده به چین بوده است. ژاپن با حدود ۱۷۵ میلیارد دلار و کره جنوبی نیز با حدود ۱۷۳ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. آمریکا با ۱۳۵ میلیارد دلار چهارم و استرالیا نیز با ۱۱۵ میلیارد دلار پنجم است. آلمان، برزیل، ویتنام، مالزی و روسیه نیز به ترتیب در رتبه‌های ششم تا دهم قرار دارند.

در بین کشورهای همسایه ایران، عربستان سعودی با صادرات ۳۹ میلیارد دلاری در رتبه ۱۳ در بازار چین قرار دارد، هند با ۲۱ میلیارد دلار در رتبه ۲۰، عراق با ۱۹ میلیارد دلار در رتبه ۲۴، امارات با ۱۷ میلیارد دلار در رتبه ۲۶، عمان با ۱۵/۶ میلیارد دلار در رتبه ۲۸، کویت با  ۱۰/۷ میلیارد دلار در رتبه ۳۴ و قطر نیز با ۸/۳ میلیارد دلار در رتبه ۳۸ قرار دارد. همچنین ایران نیز با ۶/۴ میلیارد دلار صادرات، در رتبه ۴۷ در بین کشورهای صادرکننده به چین قرار دارد. 

قابل ذکر است حجم صادرات ایران به چین در سال ۲۰۲۰ کاهش ۵۲ درصدی داشته که در کنار کرونا، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، کاهش صادرات نفت ایران به این کشور بوده است. همچنین همین موضوع یعنی صادرات نفت یکی از دلایل حجم بالای صادرات همسایگان و کشورهای عربی به چین است.