به گزارش‌«نود اقتصادی»، حدود ۲ روز از سانحه آتش سوزی تانکر‌های حامل سوخت در مرز افغانستان و ایران واقع در اسلام قلعه می‌گذرد. در این حادثه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون دچار حریق شده که هنوز تعداد کامیون‌های ایرانی و یا رانندگان آن‌ها که در این حادثه دچار آسیب شده‌اند اعلام نشده است.

به عقیده برخی از مسئولان رسیدگی به این موضوع حدود یک ماه طول می کشد و افرادی که در این حادثه خود یا کامیون های خود آسیب دیده اند باید حدود یک ماه منتظر بمانند.


۲۰ درصد کامیون‌های آتش گرفته، ایرانی هستند!

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در این خصوص گفت: عمده کالا‌هایی که ما با افغانستان تجارت داریم به صورت ترانشیپ است، یعنی کالا در محوطه گمرکی کشور ما در سه نقطه، منطقه ویژه و محوطه اصلی تخلیه می‌شوند و کامیون‌های افغانستانی بارگیری می‌شوند که هم شامل سوخت و هم کالا‌های تجاری می‌شود. بیش از ۸۰ درصد کامیون‌ها افغانستانی و کمتر از ۲۰ درصد ایرانی هستند، برای ادامه مسیر افغانستانی هستند. 

لطیفی گفت: به دلیل شرایط خاصی که در این کشور وجود دارد اگر راننده‌ها بومی نباشند، ممکن است دچار مشکل شوند و به همین دلیل راننده‌های ایرانی وارد نمی‌شوند و در نهایت تا استان هرات وارد می‌شوند. در حال حاضر امکان نزدیک شدن و بررسی دقیق وجود ندارد. بیش از ۳۰۰ کامیون حمل سوخت متعلق به شرکتی افغانستانی بوده و ظاهرا اعلام کرده است تمام کامیون هایش دچار حریق شده است.


منتظر اطلاع‌رسانی از سوی مقامات افغانستان هستیم!

جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اظهار کرد: منتظر ارائه اطلاعات جدید از سمت کشور افغانستان هستیم تا میزان خسارت‌های وارد شده مشخص شود.

هدایتی تصریح کرد: این پارکینگ ظرفیت ۴۰۰ دستگاه کامیون و تانکر را دارد که اگر ظرفیت پر شده باشد احتمال آتش‌سوزی با ابعاد بالاتر وجود دارد. از آنجایی که این سانحه در خاک افغانستان اتفاق افتاده اطلاعات دقیق‌تری نداریم و باید منتظر اطلاع‌رسانی از سوی مقامات افغانستان باشیم.

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری بیان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته بر اساس اطلاعات سازمان آتش‌نشانی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون و تریلی در این حادثه آسیب جدی دیدند اما در مورد تعداد فوتی‌ها هنوز آمار دقیق وجود ندارد و تا کنون هم آمار و اطلاعات دقیقی مبنی بر فوت ایرانیان در این حادثه اعلام نشده است.

این مقام مسئول تصریح کرد:  پیش بینی می‌شود بین ۵۰ تا ۷۰ دستگاه کامیون ایرانی در این حادثه دچار خسارت شده باشند و حدود ۵۰ میلیون دلار هم خسارت وارد شده است. بررسی چرایی حادثه به حدود یک ماه زمان نیاز دارد.


کامیون های آتش گرفته، اسلام قلعه بیمه بودند؟/ هیچ آماری دست ما نرسیده است

یک منبع آگاه در بیمه مرکزی درباره  وضعیت بیمه این کامیون های آتش گرفته، اظهار کرد:  هنوز از سوی گمرک هیچ آماری در خصوص تعداد کامیون های ایرانی به دست ما نرسیده است. بنابراین نمی توان راجع به  بیمه این کامیون ها صحبت کرد.

وی ادامه داد: در ابتدا باید آمار کامیون های آتش گرفته را به دست آورد. البته ما هنوز نمی دانیم که صاحب این کامیون ها ایرانی یا خارجی بوده اند. این حادثه در مرز افغانستان رخ داده است. بنابراین  این اتفاق باید براساس حقوق بین الملل بررسی شود.

در پایان امیدواریم هرچه زودتر چرایی و وضعیت بیمه های کامیون های ذکر شده؛ مشخص شود. در این راستا نیاز است اطلاعات آماری دقیق از افغانستان به ایران برسد. و مقامات ایران هرچه زودتر به پیگیری این مسئله پرداخته و اطلاعات را به بیمه مرکزی  برسانند تا هرچه زودتر وضعیت بیمه این کامیون ها مشخص شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران