به گزارش «نود اقتصادی» براساس اطلاعات اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت؛ تا چند ماه پیش ایران ۶ رایزن در ۵ کشور شامل ترکیه، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و عراق (دو نفر در شهرهای بغداد و بصره) برای شناسایی نیاز کالایی بازارهای هدف و تسهیل‌گری امور تجارت برای بازرگانان و مسئولان اقتصادی مستقر کرده بود که حالا این تعداد به دو نفر کاهش یافته است.

طبق این اطلاعات، با پایان یافتن ماموریت ۴ نفر دیگر، درحال حاضر محمدمهدی جوانمرد قصاب در افغانستان و عبدالامیر ربیهاوی در بغداد دو رایزن بازرگانی ایران هستند. 

کاهش تعداد رایزنان بازرگانی ایران درحالی صورت می‌گیرد که رییس سازمان توسعه تجارت در سال گذشته از افزایش تعداد رایزنان از ۶ نفر به ۱۰ نفر خبر داده بود، موضوعی که تاکنون محقق نشده است.

قابل ذکر است در یک دوره‌ای ایران ۲۰ رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف و ازجمله در کشورهای همسایه مستقر کرده بود. همچنین مقایسه تعداد رایزنان ایران با دیگر کشورها نیز نشان می‌دهد تعداد رایزن‌های کشور سوئد  ۲۳۵ نفر، چین ۲۲۱ نفر، آلمان ۲۱۳ نفر، هند ۱۹۸ نفر، فرانسه ۱۵۶ نفر، آمریکا ۱۵۰ نفر  و دیگر کشورهای ذکر شده در نمودار نیز بین ۱۴۰ تا ۱۴۶ رایزن دارند.