به گزارش «نود اقتصادی» طبق آمارهای سازمان ثبت ‌احول کشور طی نیمه اول سال جاری تعداد ۲۸۸ هزار و ۸۷۴ مورد ازدواج در کشور ثبت شده که این تعداد نسبت به ثبت ۲۸۸ هزار و ۹۱ مورد ازدواج رسمی در نیمه اول سال ۹۸ رشد ۳/. درصدی را نشان می‌دهد. 

طبق این آمارها در مجموع در ۱۰ استان کشور شامل خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، بوشهر، قم، خراسان رضوی، سمنان، خراسان شمالی، کرمان، یزد و مرکزی رشد تعداد ازدواج‌ها بیش از ۵ درصد بوده و در بین این استان‌ها، سه استان خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان و بوشهر به ترتیب با ۱۱/۱ درصد، ۶/۶ و ۶/۴ درصد، بالاترین نرخ رشد ازدواج را داشته‌اند. 

طبق این آمارها، در ۱۲ استان شامل فارس، همدان، زنجان، هرمزگان، کرمانشاه، خوزستان، گلستان، گیلان، البرز، کردستان، اردبیل و تهران تعداد ازدواج‌ها کمتر از مدت مشابه سال ۹۸ بوده که در بین آنها، استان‌های فارس، همدان و زنجان به ترتیب با ۸/۶ درصد، ۶/۶ و ۵/۷ درصد، بیشترین کاهش تعداد ازدواج را داشته‌اند.

قابل ذکر است برخی‌ از کارشناسان افزایش تعداد ازدواج در استان‌های محروم را با افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج در و برخی دیگر با مباحث فرهنگی مرتبط می‌دانند اما هنوز هیچ مرجع رسمی در این باره اظهارنظر نکرده است.