«نود اقتصادی»؛ علی رسولی: صندوق قابل معامله پالایش یکم در مرز قیمتی ۶۰۰۰ هزار تومان قرار گرفته و به جای سود زیان سنگین ۴۰ درصدی را به سهامداران و مردم عادی که با ترغیب وزارت اقتصاد وارد این سهم شدند وارد کرده است.

مشخص نیست با وجود ریزش بی سابقه ۴۰ درصدی و همچنین افت قیمتی ۱۰ درصد در طول یک روز وزارت اقتصاد و همچنین وزارت نفت چه پاسخی به مردم خواهند داد.

با تداوم عملکرد منفی صندوق پالایش یکم به عنوان دومین ETF دولتی، حالا به جای سود، خسارت ۴۰ درصدی به سرمایه گذاران تحمیل شده و خبری از بازارگردانی و حفظ قیمت این سهم در محدود ۱۰ هزار تومانی عرضه اولیه هم نیست.

پس از عرضه سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات و نیز ۲ بیمه البرز و اتکایی امین در قالب دارای یکم، دولت سهام خود در نمادهای پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز را با کلی اما و اگر و حواشی در قالب صندوق پالایش یکم به معامله‌گران فروخت؛ آن هم به این وعده که دستکم ۳۰ درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران پالایشی خواهد شد.

این در حالی است که حالا نه تنها ۳۰ درصد وعده داده شده نصیب سهامداران پالایش یکمی نشد، بلکه فعلا ۴۰ درصد از سرمایه آنها از دست رفته است و در باغ سبزی که دولت به سرمایه‌گذاران این واحدها داد، حالا جز زیان و ضرر تصویری برایشان ترسیم نکرده است.

هنوز مردم از زیر بار ضررهای سنگین این سهم خارج نشده اند که وزیر اقتصاد وعده داده با شروطی صندوق سوم دولتی هم عرضه خواهد شد. نکته جالب توجه اینکهدر موج دوم ریزش بورس اصلا معلوم نیست وزیر اقتصاد کشور کجاست؟ چه کسی باید پاسخگوی  این حجم از ریزش سهام در بورسی باشد که قرار بود "مردم همه چیز را به آن واگذار کنند".

بر این اساس وزارت اقتصاد به عنوان متولی عرضه سهام شرکتهای دولتی در قالب ای تی اف اظهار نظری در خصوص معامله سهام پالایش، ۴۰ درصد زیر ارزش عرضه سهم و تحمیل خسارت جدی به مردم نداشته است.

منبع: تسنیم