به گزارش «نود اقتصادی»، آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: رقم‌هایی مانند ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ ارز که در لایحه بودجه سال آینده تعیین شده، اسمی هستند زیرا کالای اساسی که با این نرخ ارز وارد کشور می‌شود با همین نرخ محاسبه و به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

وی بیان کرد: این رقمی که در بودجه برای ارز دیده شده برای واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار در نظر گرفته می‌شود اما آنچه شاهد آن بودیم این است که سال گذشته نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان در بودجه ۹۹ تعیین شده بود، اما این نرخ در بازار آزاد به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر نیز در محدوده ۲۵ هزار تومان است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی اراده‌ای برای مدیریت بازار ارز در این مقطع زمانی نداشته است.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی افزود: شکاف ۱۴ تا ۱۵ هزار تومانی نرخ ارز تعیین شده برای بودجه سال آینده قرار نیست پر شود. امسال و سال گذشته هم شاهد آن بودیم که درآمدهای دولت محقق نشد و دولت با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد کسری‌های خود را تامین کرد. باید دید درآمدهای حاصل از فروش نفت با نرخ ۴۰ دلاری که در نظر گرفته شده برمی‌گردد یا خیر؟ یا اینکه دولت باید به راه‌های دیگری متوسل شود.