به گزارش‌«نود اقتصادی»، محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی اظهار داشت: نهاده های کشاورزی گران شده است و به تبع آن هزینه تولید هم بالا می رود.

وی بیان کرد: کشاورزان باید برای مبارزه با آفات، امراض و علف های هرز هزینه های بسیاری کنند. قیمت سموم با حذف ارز دولتی افزایش یافته و برخی سموم حتی تا ۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.  همین امر کشاورز را تحت فشار قرار داده است و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی افزود: کشاورز با نقدینگی خود توان خرید ماشین آلات ندارد و باید از خدمات آنها استفاده کند که هزینه عملیات این ماشین آلات نیز چند برابر شده است.

شفیع ملک زاده بیان کرد: برای مثال اگر یک هکتار زمین را ۲۰۰ هزارتومان شخم می زدند در حال حاضر این رقم کمتر از ۶۰۰ هزارتومان نیست. یا کمباینی که برای برداشت یک هکتار گندم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان هزینه داشت در حال حاضر ۷۰۰ هزارتومان شده است و معلوم نیست که تا سال بعد قیمت ها تا چه میزان افزایش یابد.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم دولت با حمایت های یارانه ای و بلاعوض از تولید برای تامین امنیت غذایی جامعه اقدام کند تا مجددا به خودکفایی در برخی محصولات و عدم وابستگی برسیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: درکشورهای پیشرفته با وجود اینکه کشاورزان دغدغه تولید ندارند و درآمد کافی نیز دارند دولت برای تامین امنیت غذایی هر فصل کمک های یارانه ای تولید در اختیارشان قرار می دهد و حتی این کمک ها را افزایش می دهد.

 

نام خبرنگار: مجتبی موسوی