به گزارش‌«نود اقتصادی»، حمید حاج‌اسماعیلی، فعال حوزه کارگری اظهار داشت: نرخ بیکاری بر اساس استاندارد سازمان جهانی کار محاسبه می‌شود و این در حالی است که افراد در کشورهای دیگر با شش ساعت کار در هفته می‌توانند حداقل‌های خوراک را تهیه کنند که مزد دریافتی آنها از کل حقوقی که کارگران در ایران دریافت می‌کنند بیشتر است.

وی بیان کرد: متاسفانه دستگاه‌های موثر در اعلام نرخ بیکاری آمارها را به صورت جزیره‌ای منتشر می‌کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی آمار خود را مبنی بر بیمه شدگان جدید، تعداد مجوزهای جدید و اشتغال ایجاد شده به مرکز آمار نمی‌دهند و از این رو آمارهای مرکز آمار با واقعیات جامعه فاصله دارد.

این فعال حوزه کارگری افزود: طبق آخرین اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند که تعداد کمی از آنها از بیمه بیکاری برخوردار شدند.

حاج اسماعیلی گفت: تا قبل از کرونا برآورد کارشناسان برای بیکاری در کشور چهار میلیون نفر بود که اکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به این جمعیت افزوده شده و با احتساب جمعیت فعال در کشور نرخ بیکاری حدود ۱۹ درصد خواهد بود.