به گزارش‌«نود اقتصادی»، فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار ایران اظهار داشت: ۷۶ درصد هزینه‌ها در قیمت تمام‌شده مرغ و تخم‌مرغ را خوراک آن تشکیل می‌دهد. از طرفی با توجه به این موضوع که قیمت خوراک طیور طی سه ماه گذشته افزایش پنج برابری داشته، قیمت مرغ و تخم‌مرغ هم گران شده است

وی بیان کرد: نیاز خوراک طیور صنعت مرغداری کشور در شش‌ماهه نخست سال جاری حدوداً سه میلیون و ۳۰ هزار تن بوده است. این در حالی است که بر اساس آمارها، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور، چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تن خوراک طیور وارد کشور شده است.

دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار ایران گفت: موضوعی که نشان می‌دهد واردات این نهاده‌ها بیش از نیاز مصرف داخلی بوده است. از سوی دیگر درحالی ‌که کشور به واردات یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سویا نیاز دارد تاکنون یک‌ میلیون و ۲۵ هزار تن به‌صورت کنجاله و دانه سویا وارد کشور شده است.

فرزاد طلاکش افزود: همه خوراک دام و طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود و مشخص نیست این کالا چطور سر از بازار آزاد درمی‌آورد؟ قیمت هر کیلو سویا ۲۷۰۰ و ذرت ۱۶۵۰ تومان است و باید با این نرخ به دست مرغداران برسد.

وی گفت: این در حالی است که سویا درحال‌حاضر با نرخ ۱۲هزار تومان و ذرت با قیمت ۳۲۰۰ تومان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. با این شرایط افزایش قیمت‌های رخ‌داده هم طبیعی است چراکه هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش یافته است.