به گزارش‌ «نود اقتصادی»، غلامرضا سلامی، تحلیلگر بازار سرمایه و مشاور عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی اظهار داشت: اخیرا بازار سرمایه در مسیری متفاوت از یک‌سال گذشته قرار گرفته و سهامداران را با ترس و وحشت روبه‌رو کرده است.

وی بیان کرد: در این مدت دولت با اتخاذ تصمیماتی سعی در آرام کردن بازار را داشت، اما علی‌رغم تصمیمات و حمایت‌های دولتی بازار همچنان بر مدار نزول قرار دارد. قطعا بازار سرمایه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت با چنین تصمیماتی نمی‌تواند به ثبات برسد. 

مشاور عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی افزود: هنگامی که قیمت‌ها و شاخص هیچ تناسبی با اقتصاد نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که با راهکارهای دولتی ثبات به وجود بیاید.

غلامرضا سلامی گفت: اقدامات دولت تنها می‌تواند سقوط و ریزش را به تعویق بیاندازد و نمی‌تواند اهرمی قدرتمند برای جلوگیری از ریزش‌ها باشد. به عبارتی دیگر تصمیمات دولتی همچون ممنوعیت معاملات الگوریتمی، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس و ... همانند سدی است که به شکل موقت مانع از خطر می‌شود، چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار ریزشی است.

وی بیان کرد: اکنون هیچ تناسبی میان شاخص با مولفه‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز و تورم نمی‌بینیم و شاخص بسیار بالاتر از این مولفه‌ها قرار دارد. این ماجرا را نه دولت و نه سهام‌داران نمی‌خواهند که ببینند. ریزش بازار واقعیت است و ما باید بدانیم که زور دولت به واقعیت نمی‌رسد.