به گزارش «نود اقتصادی»، روند همسان سازی حقوق مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی که مورد اعتراض بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور واقع شده،بازنگری می شود و فرآیند بازنگری در این مسیر به پایان نرسیده است و همچنان ادامه دارد.

این مطلب را محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و گفت: شیوه اجرای نظام همسان سازی حقوق مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان آور همچنان درحال بازنگری است.

بر اساس مصوبه اخیر هیأت وزیران، از این پس میزان حقوق مستمری بگیران تمامی صندوق های بازنشستگی به ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌طبقه مشترک خواهد رسید و دریافتی شاغلین و مستمری بگیران به عدالت نزدیک‌تر می‌شود. این فرآیند از ماه قبل در مورد مستمری ماهانه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اعمال شده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری هم از همین ماه اجرا می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی تاکنون مبلغ مستمری ماهانه بازنشستگان را براساس میزان دستمزد دو سال‌ آخر فعالیت شغلی وی تعیین می‌کرد. این رقم در سال‌های اخیر تحت تأثیر رشد نرخ تورم و تعیین نامتناسب دستمزد کارگران با هزینه سبد معیشت خانوار توسط شورای عالی کار، موجب کاهش قدرت خرید مستمری بگیران شده بود؛ از این رو قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی با موضوع «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین» توسط صندوق های بازنشستگی موافقت کرد تا میزان مستمری ماهانه بازنشستگان براساس عوامل مختلفی از جمله سوابق کاری، نوع شغل و … تعیین شود و علاوه بر آن هر ساله مبلغی بابت همسان‌سازی به حقوق بازنشستگان تعلق گیرد.

از طرف دیگر مطابق با ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی میزان حداقل مستمری ماهانه کارگران بازنشسته نباید کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار باشد، اما تعداد زیادی از مستمری‌بگیران در سالهای اخیر جزو حداقل بگیران بوده اند که رقم دریافتی ماهانه آنها به مراتب کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار بوده است. به عنوان مثال مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی قبل از اجرای نظام همسان‌سازی حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ماه حقوق دریافت می‌کردند که با حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار فاصله زیادی دارد.اینک با اجرای نظام جدید همسان سازی، ماهانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان (بر اساس سابقه بیمه پردازی مستمری بگیر) به دریافتی ماهانه بازنشستگان حداقل بگیر افزوده شده است که این رقم از ماه گذشته به حساب آنها واریز شد.

بر مبنای نظام جدید همسان سازی حقوق، مستمری بگیران حداقل بگیری که ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی دارند، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه حقوق خواهند گرفت. این رقم تقریباً برابر با حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ است. با این وجود مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان‌آور سازمان تأمین اجتماعی نسبت به نحوه محاسبه سنوات بیمه پردازی خود در تعیین حقوق جدید انتقاد دارند.

این گروه از مستمری بگیران معتقدند هنگام بازنشستگی، رقم مابه التفاوت سنوات بیمه پردازی آنها تا سقف ۳۰ سال از سوی کارفرمایان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است و در واقع سالهای خدمت آنها در مشاغل سخت و زیان آور ۳۰ سال بوده است، اما در فرآیند جدید هنگام تعیین حقوق همسان سازی فقط سنوات بیمه پردازی توسط شخص مستمری بگیر ملاک قرار گرفته و رقم مابه التفاوت پرداختی از سوی کارفرمایان که منجر به افزایش سنوات بیمه پردازی آنها تا ۳۰ سال شده، مورد توجه قرار نگرفته است.

در پی این انتقادات، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قول داد که اشکالات و ایرادات طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور برطرف شود.

شریعتمداری سه هفته قبل هم در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: روند همسان سازی حقوق مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان آور مورد بازنگری قرار می گیرد ولی بلافاصله پس از این اظهارات وزیر کار، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت که فرآیند بازنگری حقوق همسان سازی مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان آور به پایان رسیده و بررسی ها نشان می دهد تمام محاسبات قبلی سازمان تأمین اجتماعی درست بوده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، سنوات بیمه پردازی مشاغل سخت و زیان‌آور به ازای هر یک سال فعالیت شغلی کارگران، یک و نیم سال محاسبه می شود و کارفرمایان موظفند بابت این تسهیلات در زمان بازنشستگی به نرخ روز ۴ درصد حق بیمه بپردازد.

سالاری تأکید کرد:حقوق همسان سازی شده جدید این گروه از مستمری بگیران متناسب با سنوات بیمه‌پردازی افراد لحاظ شده است و بررسی ها نشان می دهد که مشکلی وجود ندارد.

با این حال محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر خلاف این اظهارات مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که با هماهنگی کامل کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی انجام شده، اکنون به اجرا گذاشته شده است.

به گفته وزیر کار،در اجرای این فرآیند نظرات کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پیاده سازی و رعایت شده است، البته همچنان در مورد نحوه اعمال حقوق مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان آور نظراتی وجود دارد که این نظرات جدید به کمیته کارشناسی سپرده شده است. شریعتمداری گفت: نتیجه بررسی کمیته کارشناسی هرچه باشد به اطلاع مردم خواهد رسید.

وزیر کار در واکنش به مغایرت گفته خود با اظهارات مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: شما بین حرف من و سازمان تأمین اجتماعی وارد نشوید، مسیری که طی می کنیم همین است.

اینک مستمری بگیران مشاغل سخت و زیان آور منتظر اعلام رسمی نتیجه بررسی فرآیند بازنگری در نظام همسان سازی حقوق خود توسط کمیته کارشناسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.

برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در واقع شامل همه گروه‌های مستمری بگیر اعم از افراد بازنشسته، از کارافتاده کلی و بازمانده است و تمامی مستمری‌ بگیران (چه افراد حداقل‌بگیر و چه دریافت‌کنندگان مستمری‌های بیش از حداقل) متناسب با سنوات حق بیمه، مشمول این برنامه می‌شوند.

براساس آخرین آمار، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ۳۰ سال سابقه خدمت دارند و همچنین نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از این افراد، حداقل حقوق دریافتی ماهانه کمتر از یک ‌میلیون تومان دارند که با توجه به سابقه خدمت خود، افزایش حقوق خواهند داشت.

در نظام جدید پرداخت حقوق به مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی، مدت بیمه پردازی، نرخ حق بیمه پرداختی در دوران اشتغال و افت مستمری از شاخص‌های موثر در محاسبات همسان سازی است. به عبارت دیگر با اجرای این طرح حداقل مستمری برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با سابقه ۳۰ سال خدمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. این رقم تاکنون یک میلیون و ۶۶۷ هزار تومان بود.

همچنین بازنشستگان حداقل بگیری که ۳۵ سال سابقه خدمت دارند و تاکنون ماهانه یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان حقوق می گرفتند، از این پس ماهانه ۳ میلیون تومان مستمری خواهند گرفت.

براساس این گزارش، حداقل حقوق مستمری بگیران دارای ۲۵ سال سابقه بیمه پردازی که در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان می گرفتند، مستمری آنها از این پس با ۶۰ درصد افزایش ۲ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان خواهد بود و حداقل حقوق مستمری بگیران دارای ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی که اسفند پارسال یک میلیون و ۶۶۴ هزار تومان می گرفتند با ۴۸ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان می رسد.

متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان دارای ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان بوده است. دریافتی این گروه از مستمری بگیران حسب مورد پس از افزایش سالانه و متناسب‌سازی با افزایش حدود ۴۰ درصدی به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده است.

اضافه می شود این مبلغ مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و مبلغ اصلی ماهانه از اول مهر به حساب مستمری بگیران واریز شده است.

منبع: اطلاعات