به گزارش «نوداقتصادی»، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در بخش برق در اثر سیلاب حدود سه هزار و هفتصد مشترک و در بخش آب، بیش از هزار و صد و شصت مشترک دچار قطعی شدند اما در همان ساعات اولیه، جاهایی که مشکل دسترسی نبود اتصال برقرار شد و در بخش برق، فقط ۱۰۰ مشترک باقی ماندند یعنی ۹۷ درصد وصل شدند. در بخش آب هم ۹۴درصد وصل شدند، چند موردی باقی مانده که منتظر رفع مشکل هستیم. 

او ادامه داد: یکم مهر ماه اولین روز سال آبی 1399-1400 بود. سال آبی 98-99 از حیث بارش ها سال خوبی بود. متوسط 50 ساله ما 250 میلیمتر است، در سال گذشته 317 میلیمتر بارش داشتیم یعنی 27 درصد بارشمان از متوسط دراز مدت، بیشتر بود که این باعث شد بتوانیم به همه مصارف، شرب و صنعت پاسخگو باشیم. 

اردکانیان بیان کرد: به بخش کشاورزی بیش از سال های متوسط توانستیم، آب تحویل بدهیم. از حدود 51 میلیارد متر مکعب حجم مخازن حدود 27/5 میلیارد متر مکعب آب داریم یعنی 54 درصد مخازن پر هستند و وضعیت خوبی است جز در دو مورد که شرایط لب به لبی است و مدیریت خواهد شد.  دغدغه ای برای تامین آب شرب برای سال پیش رو نداریم. انشاالله مردم رعایت خواهند کرد تا بدون مشکل، سال پیش رو و تابستان آینده را سپری کنیم.

وزیر نیرو گفت: موضوع بعدی که حتما در خبرها ذکر شده این است که موفق شدیم به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی با افغانستان، نمایشگاه تجاری صنعتی را از روز گذشته در کابل با مشارکت بیش از ۷۰ شرکت و تولید کننده ایرانی، در بخش های محتلف انرژی و مخابرات برگزار کنیم. معاون برق و انرژی وزارت نیرو مشترکا با وزیر تجارت افغانستان این نمایشگاه را افتتاح کردند و امیدوار هستم که با عرضه خدمات و توانمندی های ایرانی، زمینه توسعه برقرار باشد. 

او بیان کرد: همان طور که می دانید ما مرکز منطقه ای را برای مدیریت آب شهری در ایران تاسیس کردیم که با مشارکت سایر کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی است. امروز اجلاس سالانه شورای حکام این مرکز در تهران برگزار می شود. به خاطر شرایط کرونا اجلاس به صورت ویدیو کنفرانسی است. ریاست این شورا با وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران است. ۱۵ کشور  به جز خود ایران در این اجلاس حضور دارند. هشت مورد در سطح وزیر و بقیه در سطح معاون وزیر هستند. کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی مثل سوئیس و همچنین کشور عربی مانند مصر در این اجلاس، شرکت  دارند.