به گزارش «نود اقتصادی»، علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: از نظر ما در توسعه میادین مشترک کاهلی صورت گرفته است. در میدان گازی فرزاد اکنون عربستان سعودی یکه‌تازی می‌کند و در میدان پارس جنوبی در طی هفت سال مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار عدم نفع به کشور داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تحقیر توان داخلی کشور و ترجیح به واگذاری برخی از شرکت‌ها به کشورهای خارجی تبعاتی را برای کشور داشته است. لغو سهمیه‌بندی بنزین کشور بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است. عدم تزریق ال پی جی به ظرفیت‌های عمومی کشور حداقل ۱.۲ میلیارد دلار به کشور ضربه زده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: تنوع در حوزه سوختی کشور نظیر سی ان جی و ال پی جی و احداث پالایشگاه‌ها و به ویژه پتروپالایشگاه‌ها نیاز به اهتمام ویژه‌ای دارد. عدم دقت به ظرفیت‌های داخلی کشور خسارات جدی به کشور وارد کرده‌اند. برخی از قراردادهایی که اخیرا بسته شده است برای کشور منفعتی ندارد.

زاکانی گفت: هنوز فاز چهار ستاره خلیج فارس تحویل داده نشده است. انتقال خط لوله گاز به عمان و روابط دیپلماسی در حوزه انرژی از مطالباتی است که می‌تواند به کشور کمک کند. به اعتقاد مجموعه مرکز پژوهش‌ها اولویت‌بندی در وزارت نفت مورد توجه نیست.

وی بیان کرد: انحصار در نحوه فروش نفت مشکل جدی است به زبان گفته می‌شود اما در عمل از پیشنهادات استقبال نمی‌شود. جلوگیری از قاچاق سازمان‌ یافته نفت خام از دیگر مطالباتی است که باید دنبال شود. جلوگیری از فعال شدن بخش داخلی برای تعمیر ماشین‌های دوار کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.