به گزارش «نود اقتصادی»، مطابق آمار رسمی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مرز ۲۱ میلیون تومان قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه بالابر قیمت در بازار مسکن نقش ایفا می‌کنند که دو مورد از آنها تحت‌تاثیر هیجانات «بورس» فعال شده است. در اولین ماه از تابستان بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شد. 

میانگین قیمت مسکن در پایتخت به کانال ۲۰ میلیون تومان وارد شد. صعود بازار مسکن به کانال جدید قیمتی با تکیه بر سه عامل درونی و بیرونی این بازار بوده که در میان آنها «سنجش روند بازدهی در سایر بازارها» به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور اثرگذار بر رفتار عرضه و تقاضا در بازار معاملات ملکی شناخته می‌شود.

بازار مسکن به تبعیت از شرایط کلان اقتصادی کشور و همچنین روند سایر بازارهای دارایی همچون بورس، ارز و سکه در تیرماه رکورد جدید قیمتی از خود برجای گذاشت و برای نخستین بار به کانال قیمتی ۲۰ میلیون تومان برای هر مترمربع وارد شد.

فعالان و کارشناسان بازار مسکن معتقدند: تب تند صعود شاخص بورس به کانال جدید، رفتار هر دو طرف عرضه و تقاضا در قیمت گذاری پیشنهادی و نگرانی از تداوم افزایش قیمت‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.