به گزارش «نود اقتصادی» در روزهای اخیر یکی از نمایندگان مجلس از نقش برخی سیاسیون نزدیک به دولت در واردات گندم پرده برداشت. همچنین «نود اقتصادی» نیز طی چندین گزارش از آمار قابل توجه واردات گندم خبر داد که براساس آخرین گزارش‌ها، تا پایان سه ماهه بهار سال جاری در مجموع ۶ میلیون و ۹۰۳ هزار تن محصولات کشاورزی و غذا وارد کشور شده که حدود یک میلیون و ۹۴۴هزار تن از آن یا معادل ۲۸ درصد از کل واردات این بخش، گندم بوده است.

همچنین طبق این آمارها، ارزش واردات سه ماه گذشته واردات گندم حدود ۵۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده که با نرخ فعلی دلار، ارزش آن به ۱۲هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان می‌رسد، رقمی که نزدیک به کل ارزش خرید تضمینی سال گذشته است. 

اما واردات نزدیک به ۲ میلیون تنی گندم در سه ماهه بهار امسال درحالی صورت می‌گیرد که طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی، میزان تولید گندم کشور سالانه حدود ۱۴ میلیون تن و گندم مازاد گندم‌کاران ایرانی سالانه ۱۰ میلیون تن است و همچنین نیاز کشور به خرید گندم نیز سالانه ۹/۵ میلیون تن است. با این حال براساس آماری که شرکت بازرگانی مادر تخصصی ایران ارائه داده، خرید تضمینی گندم طی سال گذشته با کاهش ۱/۷ میلیون تنی نسبت به سال ۱۳۹۷، حدود ۷/۷ میلیون تن بوده که به نظر می‌رسد همین عامل، دلیل اصلی واردات گندم در ماه‌های اسفند ۹۸ تا خرداد سال جاری بوده است. قابل ذکر است واردات گندم در شرایط نامطلوب بازار ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود.