به گزارش ‌«نود اقتصادی»، ‌بهروز الفت مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تجارت ما با کشورهای قاره امریکا مانند برزیل و ونزوئلا روند مثبتی داشته و به ویژه با ونزوئلا در سال جاری در حال افزایش است. بطوریکه در هفته‌های اخیر مشاهده کردیم ۶ کشتی حامل بنزین و اقلام مصرفی به ونزوئلا صادر شد.

وی بیان کرد: بنابراین در موضوع تامین نیازهای کالایی ونزوئلا مشکلی وجود ندارد و تنها بحث ما نحوه تسویه مالی است که برای آن نیز روش های مختلفی ارائه شده است. بنابراین در بخش صادرات مواد غذایی، کالاهای مصرفی، بهداشتی، دارویی به ونزوئلا ظرفیت لازم را داریم و می‌توانیم نیازهای این کشور را تامین کنیم که آن نیز در گرو تعیین نحوه تسویه مالی است که تا حدودی برطرف شده است. 

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: اینستکس مختص مبادلات مالی و تسویه تجاری بین بازرگانان بود و در صورتی که کارکرد مورد نظر را هم داشت، به تنهایی نمی‌توانست تجارت خارجی ایران و اروپا را حفظ کند چون در چارچوب تجارت موضوعاتی مانند حمل و نقل، بیمه، کشتیرانی،... مطرح هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند، در حالی که همه این موارد در سایه تحریم قرار گرفته‌اند.