به گزارش «نود اقتصادی»،‌ میثم موسایی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: سیاستگذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دولت محسوب می‌شود. زمانی که نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان اعلام شد بسیاری از کارشناسان از جمله بنده به دولت هشدار دادیم که با این کار فقط منابع کشور هدر خواهد رفت.

وی بیان کرد: فاصله قیمت ارز دولتی با بازار آزاد آنقدر زیاد است که هر تاجری را وسوسه می‌کند تا پس از واردات، آن را به قیمت ارز آزاد در بازار عرضه کند که متاسفانه برخی این اقدام را انجام داده‌اند.

موسایی افزود: به بیان بهتر قیمت کالاهای اساسی اکنون با ارز آزاد به دست مردم می‌رسد و تغییر گروه کالایی آن و تخصیص ارز نیمایی به جای ارز ترجیحی قاعدتا نباید بر قیمت نهایی کالاها در کشور اثر بگذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اکنون بانک مرکزی از استقلال کافی برخوردار نیست و دولت به این نهاد پولی به چشم یک صندوق مالی نگاه می‌کند. چنانچه وابستگی بانک مرکزی به وزارت اقتصاد و بدنه دولت این بخش مهم و تاثیرگذار را به یک کارخانه چاپ پول تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: هزینه تولید پول برای دولت‌ها ارزان است در حالی که بانک‌های مرکزی مستقل در دنیا اجازه چاپ پول ارزان را به دولت‌ها نمی‌دهند، ضمن این‌که انجام این کار اصلا آسان نیست.