به گزارش «نود اقتصادی»، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در هفت کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، قم، شیراز و کرج سقف اجاره‌بها تا ۲۰ درصد و در شهر تهران تا ۲۵ درصد تعیین شده که مشمول مستاجری می‌شود که به تعهداتش عمل کرده باشد و به عنوان «مستاجر بد» در نظام قضایی شناخته نشود.

وی بیان کرد: اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد به نحوی که باعث ضررو زیان مالک شده باشد مشمول مصوبه جدید قرار نمی گیرد و باید ملک را تخلیه کند.

محمودزاده گفت: بعضی از مالکین این سوال را دارند که ما مستاجر بد داریم و شما از تمدید اجباری قراردادها صحبت می‌کنید، اگر مستاجری به تعهداتش عمل نکرده باشد، با رای قضایی مشمول تخلیه بوده و شامل این مصوبه نمی‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین اگر مالکی در حین اجاره ملک، به صورت رسمی و نه قولنامه‌ای خانه خود را فروخته باشد، مستاجر باید بعد از دو ماه ملک را تخلیه کند. از سوی دیگر، اگر مستأجر به نرخ‌هایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده، تمکین نکند، موجر می‌تواند حکم تخلیه برای وی صادر کند؛ به این معنا که اگر در تهران، مستأجر افزایش اجاره‌بهای ۲۵ درصدی را نپذیرد، موجر می‌تواند وی را ملزم به تخلیه ملک خود کند اما اگر موجر بیش از ۲۵ درصد از مستأجر طلب کند، مستأجر می‌تواند از پرداخت آن سر باز زده و از تخلیه ملک خودداری کند.