به گزارش «نود اقتصادی»، افشین پروین پور، عضو سابق شورای عالی مسکن اظهار داشت: پیش نیاز تولید مسکن ایجاد زیرساخت عدالت توزیع در بازار مسکن است. راهکار توزیع عادلانه اخذ مالیات سنگین از صاحبان واحدهای خالی و حتی مالیات از عایدی سرمایه مسکن است.

 وی بیان کرد: نرخ مالیات باید با درصد بالا و بازدارنده باشد. اگر ملکی خریداری شود و بعد از ۶ ماه مالک قصد فروش داشته باشد باید ۱۰۰ درصد افزایش قیمت آن را مالیات بپردازد.

افشین پروین پور گفت: مثلاً اگر ملک به قیمت یک میلیارد تومان خریداری شده و ۶ ماه بعد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شود باید بر کل سود یعنی ۵۰۰ میلیون تومان صد درصد مالیات اخذ شود. در حال حاضر در بحث اخذ مالیات از مسکن عددهای پایینی پیشنهاد می‌شود، اگر مالیات بر مسکن عدد پایینی باشد به مکانیزمی بر ضد خود تبدیل می‌شود.

عضو سابق شورای عالی مسکن افزود: یعنی به اندازه همان عدد پایینی که برای مالیات در نظر گرفته شده خانه دوباره گران می‌شود. پس نرخ مالیات باید درست اعمال شود. مثلاً معامله زیر ۶ ماه حتی اگر آن ملک تنها ملک مصرفی خانوار باشد، باید ۱۰۰ درصد سود آن مالیات اخذ شود، معامله زیر یک سال، ۹۰ درصد، کمتر از ۲ سال ۸۰ درصد و هر سال ۱۰ درصد از مالیات کم شود تا به عدد ناچیزی برسد. 

وی ادامه داد: چون نظام مالیاتی و نظام کنترلی در بازار مسکن وجود ندارد در کشور برخی حتی مالک بیش از ۲۰۰ ملک هستند. این اتفاق در شهر پردیس و در مسکن مهر این شهر بسیار مشاهده می‌شود. چون ساخت مسکن مهر طولانی شد، بسیاری متقاضیان مسکن خود را به قیمت آورده اولیه یعنی حدود ۴۰ میلیون به دلالان فروختند و در حال حاضر قیمت همان مسکن حدود ۴۰۰ میلیون تومان و بیشتر است.

پروین پور گفت: مشخص است کسی که بیش از ۱۰۰ ملک  را می‌خرد برای احتکار و به قصد افزایش قیمت نگه می‌دارد و این تعداد ملک را به قصد عرضه فوری در بازار نخریده است. وقتی چنین بازار پرسودی در کشور وجود دارد سرمایه به سمت تولید نمی‌رود، سرمایه به سمت دلالی می‌رود