به گزارش «نود اقتصادی»، سید شمس الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و منتخب مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: کل نقدینگی در مرداد ۹۲ حدود ۴۹۰ هزار میلیارد تومان بود الان به مرز ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی پنج برابر رسیده است.

وی بیان کرد: بخشی از رکود و کاهش سرمایه‌گذاری که در اقتصاد شاهد آن هستیم ناشی از سرکوب کردن مسکن از سال ۹۲ تا ۹۷ بود تا اینکه مدیریت وزارت مسکن تغییر کرد و شرایط قدری بهتر شد. وزیر وقت مسکن جلوی مسکن مهر را گرفت و مطرح شد که مسکن اجتماعی جایگزین می‌شود. اما در عمل یک مگاپروژه که در اقتصاد ایران طرف تولید و تقاضا را تجهیز میکرد متوقف شد اما چیزی جایگزین نشد.

وزیر اسبق اقتصاد گفت: وزارت نفت با این ساختار و شیوه مدیریت، بالاترین مانع بر سر توسعه مشارکت بخش غیردولتی در تولید و تجارت نفت است. مسئولان وزارت نفت باید پاسخ دهند که چرا ۶ سال این سیاست‌ها را معکوس کردند؟

وی خاطر نشان کرد: یکی از کارها این است که تلاش کنیم زنجیره پایین دستی و به طور مشخص صنایع پترو پالایشگاهی را گسترش دهیم. سیاست غلطی که از سال ۹۲ تا به حال اتخاذ شد و یک نوع لجبازی در پیش گرفته شد آن بود دولتمردان ما به جای اینکه زنجیره پایین‌دستی نفت را توسعه دهند جلوی توسعه صنعت پالایشگاهی را گرفتند

سید شمس الدین حسینی با بیان اینکه ضریب جینی که در سال ۹۳ بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به ۳۶ درصد رسیده بود دوباره شکافش بیشتر شده و آمار سال ۹۷ می‌گوید به بالای ۴۰ درصد رسیده است، گفت: تردید نداشته باشید با توجه به اینکه هیچ سیاست بازتوزیع مناسبی صورت نگرفته ضریب جینی بالاتر رفته است.

وی در ادامه گفت: به فرض اگر در سال ۹۸ رشد منفی ۷ درصد باشد در سال ۹۹ اگر منفی ۵ درصد بشود به معنی بهبود نیست به معنی این است که در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بالغ به ۵ درصد کمتر تولید کرده‌ایم. متاسفانه اکنون در یک رکود عمیق به سر میبریم

منتخب مردم در مجلس یازدهم افزود: در برجام چون فروش نفت افزایش پیدا کرد بدون اینکه در بخش غیر نفتی تحرکی رخ بدهد؛ بدون در نظر گرفتن روند منفی سرمایه‌گذاری و حتی رکود بخش مسکن، افزایش فروش نفت سبب شد یک رشد اقتصادی اغواکننده داشته باشیم. البته همان موقع بنده و کارشناسان مطرح کردیم که این رشد با کیفیت نیست. بلافاصله رشد اقتصادی حتی اگر آمریکا هم از برجام خارج نمی شد به سمت صفر میل می کرد.

حسینی بیان کرد: اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاد این بود که نه تنها رشد بخش نفت تداوم پیدا نکرد بلکه عملکرد یا تولید نفت با خروج مجدد آمریکا از برجام کاهش پیدا کرد، منفی شدن رشد سرمایه گذاری از سال ۹۳ پتانسیل رکود در اقتصاد ایران را بالا برده بود و اقتصاد ایران تضعیف شد. سیاست های پولی و مالی اشتباه بودند.

وی در پایان گفت: با این تحلیل که داشتیم از رکود خارج می شدیم و یکباره کرونا آمد و بحث خروج از رکود را به تأخیر انداخت به استناد آمار و ارقام کاملا مخالف هستم.

منبع: فارس