به گزارش «نود اقتصادی» در چند روز گذشته انتشار تصاویر معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه به بهانه نبود خوراک و تنظیم بازار٬ حسابی در سطح جامعه سروصدا کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید مرغ در ایران بخاطر نبود مدیریت و برنامه‌ریزی جامع از سوی دولت، با وجود ظرفیت‌های گسترده، با مشکلات بزرگی دسته‌وپنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری‌که طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۹ ایران با تولید دو میلیون و ۳۵۵ هزار تن گوشت مرغ، پس از کشورهای آمریکا، برزیل، اتحادیه اروپا، چین، هند، روسیه، مکزیک و تایلند، نهمین تولیدکننده بزرگ مرغ در جهان بوده است.

البته کسب رتبه نهمی جهان درحالی است که طبق آمارهای مرکز آمار ایران، از تعداد ۲۰ هزار و ۵۲۰ مرغداری گوشتی کشور، تعداد ۱۵ هزار و ۳۲۲ واحد فعال و ۵ هزار و ۱۹۸ واحد غیر فعال هستند.

به‌عبارتی دیگر سیاست‌های نادرست وزارت جهادکشاورزی در عدم برنامه‌ریزی برای صادرات موجب شده حدود ۲۵ درصد از مرغداری‌های کشور از چرخه تولید خارج شوند، درحالی که در کشورهای همسایه، بازار بزرگی برای صادرات مازاد مصرف داخلی این محصول وجود دارد.

قابل‌ذکر است ایران درحالی از بازار بزرگ صادرات گوشت مرغ غافل بوده که طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۹ کشورهای مختلف در مجموع ۶/۶ میلیارد دلار مرغ تازه و ۱۶/۱ میلیارد دلار نیز مرغ منجمد صادر کرده‌اند.

در بخش صادرات مرغ تازه، کشور هلند که مساحت آن فقط اندازه دو استان شمالی ایران است، ۱/۵ میلیارد دلار مرغ تازه صادر کرده است. پس از هلند، لهستان با ۱/۳ میلیارد دلار و بلژیک با ۷۱۱  میلیون دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در بخش صادرات مرغ منجمد نیز؛ برزیل با صادرات نزدیک به ۶ میلیارد دلاری خود در رتبه اول، آمریکا با ۲/۷ میلیارد دلار و هلند نیز با ۱/۲ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.