به گزارش «نود اقتصادی»، بر اساس این آمار تا پایان بهمن ماه سال گذشته ۵۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۴۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون نخ در مدت مشابه سال ۹۷ حدود ۲۲.۹ درصد افزایش داشته است.

با این وجود با توجه به اینکه مصرف سیگار در این مدت ۵۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ تخمین زده شده است، برآورد شده ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ قاچاق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش تقریبا نصف شده است.

در چنین شرایطی صادرات سیگار نیز با کاهش ۲۷.۳ درصدی از ۱۵۰ میلیون نخ در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۷ به ۱۰۹ میلیون نخ در مدت مشابه سال قبل رسیده است.

فقط صادرات توتون افزایش یافت

در میان سایر محصولات دخانی صادرات تنباکو سنتی و تنباکو معسل به ترتیب ۲۹.۲ و ۷۳.۶ درصد کاهش داشته است؛ به‌طوری‌که تا پایان بهمن ماه سال قبل به ترتیب ۱۱۱.۴ و ۷۲.۶ تن از این دو محصول صادر شده است. این در حالی است که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۵۷.۳ و ۲۷۴.۹ تن تنباکو سنتی و معسل صادر شده است.

در بین همه محصولات دخانی فقط صادرات توتون با افزایش نزدیک به سه برابری مواجه بوده، به‌طوری‌که صادرات این محصول در ۱۱ ماهه سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۷۳۵ و  ۲۱۲۵ تن بوده است.

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، طرح تحقیقاتی تعیین مناطق کشت و پیگیری و ساماندهی کشت، حمل، خرید و فروش توتون و تنباکو درسطح کشور نیز در سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.

واردات رسمی سیگار هم که از سال ۱۳۹۷ به صفر رسیده بود همچنان متوقف است. واردات تنباکو معسل نیز با کاهش ۸۲.۸ درصدی طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ به ۶۴۳.۳ تن رسیده است.

منبع:ایسنا