به گزارش «نود اقتصادی»، فیصل مرداسی مشاور عالی انجمن تولید کنندگان لوازم سلولزی و بهداشتی اظهار داشت: علاوه بر شرکت‌هایی که به صورت رسمی ماسک تولید می‌کنند واحدهای تولید البسه بیمارستانی نیز در کنار خط تولید خود برخی از دستگاه‌ها را به تولید ماسک اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه علاوه بر واحدهای تولیدی رسمی، واحدهای زیر پله‌ای نیز با تمام ظرفیت تولید ماسک می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ما در بحث تولید مشکلی نداریم بلکه باید در بخش توزیع مدیریت صورت بگیرد و اگر دولت قصد مداخله دارد باید سیستم جدیدی برای توزیع پیدا کند. اکنون دولت به دنبال مدیریت قیمت‌ها است که این امر باید با حساسیت پیگیری شود چون ممکن است هرگونه بی‌دقتی به تولید ضربه بزند. زیرا برخی به لحاظ نگرانی‌های تعزیراتی ترجیح می‌دهند که اصلا وارد پروسه تولید و توزیع ماسک نشوند.

وی افزود: از طرف دیگر عده‌ای مشغول احتکار هستند و سپس به صورت قطره چکانی نیاز بازار را تامین می‌کند. این موضوع را باید در نظر داشت که افزایش عرضه مهمترین عامل در شرایط کنونی است. بنابراین کمک به افزایش تولید و نظارت بر فرآیند توزیع از تولید تا مراکز رسمی توزیع و مبارزه با احتکار اولویت اول است.

مرداسی تصریح کرد: نکته دیگر بحث کیفیت است یک ماسک دارای سه لایه است که هر سه لایه آن در داخل تولید می‌شود اما به لحاظ وضعیت فعلی و گسترش ویروس کرونا ممکن است برخی با سوء استفاده از نیاز بازار اقدام به تولید ماسک نامرغوب کنند. به طور مثال ما مواردی را می‌شنویم که لایه میانی ماسک که مهمترین قسمت ماسک است و اصطلاحا به آن ملت‌بلون می‌گویند اصلا وجود نداشته است. یعنی آن ماسک مانند یک پارچه معمولی است. علاوه براین باید نظارت شود که مواد اولیه ماسک مرغوب و از تامین کنندگان مطمئن تهیه شده باشد.

وی افزود: با وجود افزایش نیاز بازار اما قیمت مواد اولیه هیچ گونه افزایشی نداشته و این افزایش قیمت‌ها فقط نتیجه سوء استفاده و دلالی است .

وی در خصوص ماسک‌های تقلبی گفت: مردم عادی نمی‌توانند ماسک‌های تقلبی را تشخیص دهند پس تنها راه این است که وزارت بهداشت بر مراکز عرضه نظارت داشته باشد و داروخانه‌ها فقط از شرکت‌های رسمی خریداری کنند. ما اکنون 12 شرکت رسمی تولید کننده ماسک داریم .

وی درخصوص سایر تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها گفت: ما در این حوزه می‌توان گفت بهترین ظرفیت را در خاورمیانه داریم و حتی بخش عمده‌ای از تولیدات ما صادر می‌شود. پس هیچ گونه کمبودی در حوزه لباس‌های بیمارستانی و دستکش و سایر مواد مصرفی بیمارستانی نخواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور مردم به پزشک و سیستم درمانی اعتماد داشتند، نباید بگذاریم این اعتماد خدشه‌دار شود. در صورتیکه ما اعتماد مردم را از دست بدهیم آنها به سمت کانال‌های غیر‌رسمی می‌روند و استرس ناشی از خبرهای منفی از کانال‌های غیررسمی بدتر از خود بیماری است و این امر باعث می‌شود که روح و روان مردم آسیب ببیند و آن زمان هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. بهتر است مردم نیز به جامعه پزشکی کشور اعتماد کنند و اخبار درست را از کانال‌های رسمی پیگیری کند.