به گزارش «نود اقتصادی»، امیر شاملویی پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: اقتصاد ایران در دو سال گذشته بار دیگر شاهد بروز تورم های دو رقمی بوده است. در این شرایط و با اینکه در شرایط تورمی دریافت تسهیلات با نرخ سود کمتر از تورم به نفع گیرنده تسهیلات است، به نظر نمی رسد تمایل بسیاری از افراد خصوصاً در استان‌های کمتر توسعه یافته به دریافت تسهیلات چندان زیاد باشد.

وی بیان کرد: علت این امر را شاید بتوان در وضعیت نامناسب اقشاری جست که توان بازپرداخت بهره بانکی را ندارند، به خصوص در شرایطی که بیکاری گسترده و تورم نیز بالا باشد. در این صورت تصمیم عقلایی خانوار احتمالاً بیشتر متمرکز بر گذران زندگی خواهد بود تا دریافت تسهیلاتی با بازپرداخت های بیشتر در آینده.

شاملویی گفت: این مسئله احتمالاً بیشتر بر اقشاری با درآمدهای ثابت یا مشاغل فصلی و دچار نا اطمینانی تاثیر گذار خواهد بود و از سوی دیگر شرایط با تخصیص تسهیلات به اقشار پردرآمدتری که توان بازپرداخت تسهیلات را داشته باشند و از فرصت به دست آمده در شرایط تورمی برای اخذ تسهیلات و وام آمادگی بهره ببرند، اختلاف طبقاتی را بیش از پیش تعمیق کرده باشد.

وی افزوذ: نگاهی به تسهیلات سرانه دریافتی در استان های مختلف نشان می دهد که کمترین میزان دریافتی متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، همدان، لرستان، خوزستان و اردبیل است که جز همدان نرخ بیکاری بقیه دورقمی و از جمله بیشترین نرخ بیکاری ها در کشور هستند.