به گزارش «نود اقتصادی»، مطابق اعلام حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامه‌ی اجرایی، عملیات اجرایی ۶۲ هزار واحد در قالب ساخت و محله‌سازی آغاز و ۹۸ هزار واحد دیگر در شرف اجرا هستند. همچنین از کل برنامه اجرایی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید ۶۰ درصد واحدها بالغ بر ۹۶ هزار واحد در قالب فروش اقساطی و ثبت نام و ۳۳ هزار واحد نیز در قالب واگذاری زمین و تعهد ساخت در مرحله اجرا قرار گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۹ اسفندماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح اقدام ملی مسکن گفت که واحدها باید در زمین‌های مرغوب ساخته شود. معاون او نیز بر این مساله تاکید کرد.

حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش گفت: شرکت عمران شهرهای جدید با هدف پرهیز از تکرار مشکلات و مسائل گذشته، ملاحظاتی را در نظر دارد که اختصاص اراضی مرغوب و با کیفیت، اتخاذ رویکرد محله‌محوری و تأمین خدمات و زیرساخت‌های لازم، اسکان طراحی واحدها برای تمامی اقشار اجتماع، توجه به موضوع مرغوبیت و ارزش‌گذاری واحدها، کیفیت مناسب واحدهای مسکونی و استفاده از نهادهای حرفه‌ای و نقش‌آفرینی شرکت عمران به‌عنوان ناظر و مدعی حقوق مردم در برابر کارفرما از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر استفاده از سازندگان خوشنام اظهار کرد: در طرح مسکن مهر بعضا دیده می‌شد که پیمانکار ۲۰ درصد پول را می‌گرفت طبقه دوم و سوم را می‌ساخت و بعد به نازک‌کاری که می‌رسید نمی‌توانست کار را جمع کند؛ زیرا به ساز و کار نظام فنی و اجرایی بی‌توجهی شده بود. بر این اساس در مسکن ملی باید ضمن استفاده از پیمانکاران و کارگزاران حرفه‌ای، به عنوان ناظر و داور، مدعی حقوق مردم باشیم. هرچقدر کمتر وارد حوزه تصدی‌گری شویم و بتوانیم کار را به نهادهای حرفه‌ای بدهیم نتیجه بهتر خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به دلیل کمبود منابع دولتی طرح اقدام ملی در سطح کوچک مقیاس تعریف شده است. در این خصوص طاهرخانی بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر،  پرهیز از ورود پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به طرح است؛  چراکه این اقدام، طرح را از یک پروژه مسکونی به شهرسازی تبدیل می‌کند و این امر از عهده توان مالی موجود خارج است.

منبع:ایسنا