به گزارش «نود اقتصادی»، نشست نقد و بررسی کتاب «اقتصاد فقیر» ،بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی، با حضور مترجم کتاب دکتر مهدی فیضی استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در حضور اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان امروز در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی برگزار گردید. در این جلسه مطرح شد که این کتاب با نگاهی از دل مردم فقیر به مقوله فقر نگاه می‌کند و بیانگر نگاه از بالا به آن نیست.

مهدی فیضی مترجم این اثر در این جلسه گفت: این کتاب برخاسته از دغدغه بهتر کردن حال دیگران به واسطه اقتصاد است.

وی ادامه داد: در بسیاری از اندیشه‌ها فرمول‌های اقتصادی اصل مسائل انسانی را نادیده می‌گیرند، اما در این کتاب مسائل به زبانی ساده بیان شده است. فیضی افزود: در این کتاب تلاش شده است که از بالای شهر برای مردم پایین شهر تصمیم گرفته نشود و سعی دارد به صورت چهره به چهره با مقوله فقر صحبت کند.

وی ادامه داد: مساله ای که این کتاب به دنبال اثبات آن حرکت می‌کند این است که صرف داشتن قصد خوب برای بهتر شدن وضعیت مردم کافی نیست و باید نوع نگاه را تغییر داد.
به گفته فیضی در این کتاب به انسان به مثابه یک انسان نگاه می‌شود، نه به شکل اعدادی که در آمارها به کار می‌رود و رویکردهای کلان‌نگر و کل‌نگر در این کتاب به پرسش‌هایی کوچک‌تر تبدیل می‌شوند.

وی افزود: کتاب مذکور می‌خواهد شانس انتخاب‌های درست را بین افرادی که به آنها فقیر گفته می‌شود، افزایش دهد.

به گفته فیضی، برای مثال در برخی از تعاریف کسانی که قدرت خرید غذای کافی برای خوردن را ندارند، فقیر تلقی می‌شوند. اما در برخی دیگر از تعاریف شخصی که توانایی رسیدن به استعدادهای خود را ندارد فقیر خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال یک خانواده فقیر خرج‌های نادرستی انجام می‌دهد و هنگامی که یخچال ندارد، یک موبایل گران‌قیمت می‌خرد. یا این که خانواده‌های فقیر تعداد فرزندان بیشتری دارند، چرا که فرزندان زیاد را عاملی برای حمایت از خودشان می‌دانند.

وی گفت: این اتفاقات از دانش کم افراد فقیر نشات می‌گیرد و باید تلاش کنیم که دانش آنها را افزایش دهیم.

فیضی در پایان با اشاره به روش آمارگیری RCT برای کسب اطلاعات این کتاب، گفت: در این روش جوامع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرند و اطلاعات خود را از افرادی که درک درستی از فقر ندارند، به دست نمی‌آورد.

در ادامه علیرضا عبدالله‌زاده استاد دانشگاه نیز در خصوص این کتاب گفت: شیوه کسب اطلاعات این کتاب روش RCT است و این روش نسبت به آمارهایی که در سال‌های گذشته از آن استفاده می‌شد دارد.

وی ادامه داد: این روش می‌تواند دنیا را به جای بهتری تبدیل کند، چرا که بسیاری از اشتباهات آماری را کاهش می‌دهد.

عبدالله‌زاده گفت: برای مثال این نوع بررسی نشان داده است که پرداخت پول بیشتر به مربیان در سطح آموزش کودکان تاثیری ندارد.

محمد حسینی عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی نیز در پایان در خصوص این کتاب گفت: کتاب اقتصاد فقیر بر خلاف دیگر کتب اقتصادی، با زبانی شیوا و ساده سخن می‌گوید و این مساله می‌تواند ارتباط را برای مخاطب راحت‌تر کند. چرا که خشکی‌های دیگر مباحث اقتصادی در آن وجود ندارد.