به گزارش «نود اقتصادی»، میثم رادپور، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته عوامل مختلفی نقش داشتند که از جمله آنها می‌توان به شکل‌گیری اعتراضات در برخی شهرها پس از سهمیه بندی بنزین اشاره کرد. عامل دیگر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ و لزوم تسویه ارزی شرکت‌ها بود، زیرا طرف‌های خارجی شرکت‌های ایرانی از آنها می خواستند که حساب های خود را سریعتر تا پایان سال میلادی تسویه کنند.

وی بیان کرد: اما باید توجه داشت که تاثیر همه این عوامل، موقتی و زودگذر است و نمی‌تواند برای طولانی مدت ماندگار باشد. تنها عوامل بنیادی می‌توانند تاثیر اساسی و پایدار در رشد نرخ ارز داشته باشند. بررسی‌ها نشان نمی‌دهد که در هفته‌های گذشته هیچ عامل بنیادی که باعث رشد قیمت‌ها شده باشد، رخ نداده است.

رادپور افزود: تاثیر عوامل بنیادی در رشد نرخ ارز، پایدارتر اما طولانی مدت‌تر است؛ به عنوان مثال، نقدینگی و رشد تورم جزو عوامل بنیادی به شمار می‌روند که نرخ ارز را بالا می‌برند، اما تاثیر آنها به سرعت، ظاهر نمی‌شود.

میثم رادپور گفت: نظام ارزی کشور ما نظام «تثبیت- جهش» است، یعنی برای مدتی طولانی قیمت‌ها توسط دولت سرکوب شده و ثابت نگاه داشته شده، اما به یکباره، دچار جهش شدید می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: جهش دوباره نرخ ارز، نیاز به گذشت زمان دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار رشد قیمت آن را در شرایط کنونی داشت.