«نود اقتصادی»:شرکت کارتن ایران با بیش از نیم قرن تجربه اولین واحد تولید کننده ورق کنگره ای در کشور می باشد. این کارخانه در سال 1338 شمسی توسط بخش خصوصی تاسیس و در اواخر سال 54 به شرکت سهامی عام تبدیل شد.

روند رو به رشد این شرکت تا سال 1357به گونه ای بود که همواره ظرفیت تولید آن رو به افزایش بود تا اینکه به بزرگترین واحد از این دست در منطقه تبدیل شد.

پس از انقلاب با راه اندازی ماشین آلات جدید و انجام اقدامات تکمیلی ظرفیت کارخانه به 64000 تن در سال رسید و در ادامه نیز در سال 1387 فاز اول توسعه این شرکت با خرید، نصب و راه اندازی ماشین آلات جدید و به روز از جمله یک ماشین مقواسازی و دو ماشین چاپ پیشرفته به مرحله اجرا درآمد و این امر موجب شد کماکان این شرکت بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده ورق و کارتن حداقل از نظر آماری و توان بالقوه شناخته شود.

سهامداران شرکت

شرکت گروه صنعت سلولزی تامین گسترنوین، یک شرکت از شرکت های زیر مجموعه تاپیکو، بزرگترین هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پترشیمی شستا و کشور به شما می رود که تا سال 1393 با نام توسعه تجارت تامین در تاپیکو فعالیت می کرداما با توجه به سیاست های تاپیکو که خروج از صنعت سلولزی بود این شرکت تبدیل به هلدینگ سلولزی شد و تنها بر روی کاغذ، مالکیت شرکت های سلولزی به آن واگذار شد و اصلاح ساختار در زیر مجموعه تاپیکو اتفاق افتاد.

این شرکت از زمان تولد عملکرد قابل ذکری نداشته و نتوانسته منافع شستا و تاپیکو را حفظ کند که شاهد این مدعی، از دست رفتن بخش مهمی از سهام مدیریتی در شرکت ارزشمندی چون کارتن ایران است که کماکان ضمن داشتن عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کارتن کشور دارای املاک بسیار ارزشمندی می باشد که برای هر سازمان یا شرکتی وسوسه انگیز است.

نکاتی در باره سهام کارتن ایران با نماد چکارن

در رابطه با تغییرات سهامداران در این شرکت و نحوه معاملات سهام شرکت دراوایل خردادماه 1396، نحوه برگزاری مجمع سال مالی 1395 و 1396 دلایل عدم توجه هلدینگ سلولزی به ضرورت خرید سهام عرضه شده توسط شرکت سرمایه گذاری بانک ملی مواردی است که باید توسط کارشناسان فنی مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود که ایا واقعا به صورت سهوی سهام آینده دار این شرکت مورد توجه اشخاص حقیقی خاصی قرار گرفته است و سهام مدیریتی آن از اختیار شستا خارج گردیده است.

شاید این سئوال مطرح شود که چرا این سهام دارای اهمیت است؟

شرکت کارتن ایران دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی در بزرگراه فتح شهر تهران و بورس بازار آهن بوده که املاک آن همیشه مورد توجه سازندگان مجتمع های تجاری بوده و به همین دلیل چند سالی است که با مشکلات مختلفی مواجه شده است: از جمله اعتصابات کارگری غیر معمول،کاهش غیر قابل توجیه تولید و فروش شرکت خصوصا از سال 95  تاکنون که هر سال هم این روند کاهشی تشدید شده، افزایش قابل ملاحظه بدهی های شرکت به سیستم بانکی در ازای ارائه تضامین ملکی صدر الاشاره، احتمال اخراج کارکنان به بهانه های مختلف و یک شیفت شدن ساعت کاری کارخانه.

همزمان شدن سهل انگاری های  صورت گرفته در مدیریت سهام این شرکت توسط هلدینگ سلولزی شستا در کنار اتفاقات مذکور و شایعات موجود در مورد آشنایی نزدیکان مسئولان این هلدینگ با خریداران حقیقی سهام شرکت، نیاز به بررسی بیشتر شرایط را دو چندان می کند.

متاسفانه موضوع بسیار مهمی که در حال حاضر باعث نگرانی است اقدامات پیگیرانه ای است که برای توقف تولید با هدف تجاری سازی زمین این شرکت با شهرداری منطقه در حال انجام است و وضعیت بیکاری 400 کارکنان  این شرکت در این شرایط سخت اقتصادی در شهر تهران تبعات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

در سالی که سال تولید و حمایت از کالای ایرانی نام گرفته  و بیش از هر زمان دیگر کشور نیازمند تولید و ایجاد اشتغال است چگونه شستا اجازه بروز چنین اشتباه را داده و موجبات سو استفاده عده ای را فراهم ساخته است.

به راستی وظیفه مدیر عامل و هیات مدیره هلدینگ سلولزی در حفظ و حراست از سهام مدیریتی کارتن ایران چست؟

در شرایط فعلی که اکثر شرکت های بورسی دچار روند کاهش قیمت سهام شده اند چه فعلی و انفعالی در جریان است که شرکتی که  در شش ماهه سالجاری به عمد دچار زیان عملیاتی در حدود 48500 میلیون ریال شده  و این زیان نسبت به مدت مشابه سال قبل 179 درصد افزایش داشته، قیمت سهام آن  رو به رشد بوده؟

آمارهای شش ماهه سالجاری شرکت نسبت به سال قبل کاهش داشته از جمله  مقدار فروش داخلی از 11.43 تن در شش ماهه 96 به 5451 تن در شش ماهه سال 97 رسیده است و تنها در سال جاری با این همه تبلیغ و اعلامیه در کدال 18 تن در شش ماهه صادرات اتفاق افتاده که واقعا صحبت در مورد آن عجیب است!

در شرکتی با ظرفیت سالانه 64000 تن در سال در شش ماهه سال جاری فقط 5633 تن تولید صورت گرفته که نشان از اهمیت موضوع تولید در این شرکت با نظارت شستا دارد و شرکت در حال حاضر به زحمت در یک شیفت کاری فعال  بوده  و طبق اعلام مدیریت شرکت در کدال این روند در شش ماهه دوم سال جاری هم ادامه خواهد داشت.