«نود اقتصادی»- مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، وجود هرگونه اختلاف نظر بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی بر سر اخذ مالیات از خانه‌های خالی را امری بعید دانسته و اعلام داشته که قانونگذار به استناد ماده 54 مکرر، اخذ مالیات از خانه‌های خالی را منوط به راه‌‍ اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور دانسته بنابراین براساس تبصره 7 ماده 169 وزارت راه و شهرسازی موظف بوده حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ 31 تیرماه سال 94  این سامانه را راه اندازی کند.

محمد برزگری در گفتگو با «نود اقتصادی» اذعان داشته که نقطه مقابل فرار مالیاتی، وجود اطلاعات کافی بوده و با رسیدن اطلاعات بیشتر به سازمان امور مالیاتی، دریافت مالیات هم عادلانه تر می‌شود.

به گفته وی، سازمان امور مالیاتی وظیفه داشته تا جلوی فرار مالیاتی بایستد بنابراین یکی از دغدغه‌های همه روزه این سازمان، جلوگیری از فرار مالیاتی است.

برزگری خبرداد که سامانه بانک‌های اطلاعاتی سازمان در حال آماده شدن بوده و حتی در این راستا، بسیاری از افراد مکلف به ارایه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی شده‌اند و چنانچه پایگاه اطلاعاتی سازمان به حد مطلوب برسد جلوی فرار مالیاتی گرفته می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی گفت که اگر قانونگذار معافیتی برای فرد یا سازمانی در نظر گرفته باشد آن معافیت اعمال می‌شود زیرا سازمان امور مالیاتی طبق قوانین جلو می‌رود.

وی معافیت از مالیات را به چند دسته تقسیم بندی کرد که معافیت نوع نخست آن، معافیت مالیاتی رقم دار بوده که طبق ماده 101، مالیات افرادی که صاحب شغل بوده و برای آنها یک رقم معافیت در نظر گرفته می‌شود صرفنظر از شغل، معافیتی برای آنها لحاظ می‌شود، مانند حقوق بگیرها!

برزگری معافیت نوع دوم مالیاتی را معافیت مدت دار برشمرد که طبق ماده 132 اگر واحد تولیدی فعالیت خود را شروع به کار کرد ظرف مدت پنج سال از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

وی، معافیت نوع سوم را معافیت شغلی برشمرد، مانند مشاغلی چون خبرنگاران که اگر حقوق بگیر نباشند، تمامی درآمدهای آنها مشمول معافیت از مالیات خواهد بود و توضیح داد که در بند"ل" مشاغلی مانند انتشارات، مطبوعات، فعالیت قرآنی، فرهنگی و حتی هنری مشمول معافیت از مالیات بوده و طبق لیست وزارت ارشاد این مشاغل معاف می‌شوند.

وی درباره عدم استفاده برخی از صنوف از جمله مغازه داران و حتی پزشکان از پوز با هدف فرار از شفافیت و ندادن مالیات هم به «نود اقتصادی» گفت که سازمان امور مالیاتی به صاحبان برخی صنوف از جمله پزشکان که از چند روز قبل با جمع کردن پوزها برای بیماران مشکل ایجاد کرده‌اند، توصیه می‌کند که از پوز استفاده کنند، هر چند که نمی‌توان الزامی برای استفاده از پوز برای آنها لحاظ کرد.

مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با استناد به ماده 274 قانون تاکید کرد که از سال 95 بدین طرف اگر افراد، اظهار درستی پیرامون درآمد خود نکنند و یا کتمان درآمد کنند به خود لطمه زده و طبق قانون جرم انگاری با آنها برخورد می شود.

وی،درباره اجرایی کردن طرح جامع مالیاتی مدعی شد که اجرای این طرح از سال 95 سرعت خوبی گرفته و سرعت اجرای آن دردوسال اخیر خیلی شدت گرفته و در نقطه خوبی است.

برزگری، مالیات را خون مردم تشبیه کرد که از آنها دریافت و برای خود آنها هم خرج می‌شود بنابراین نباید با مالیت شوخی کرد وگفت که باید پذیرفت که کشور را باید با مالیات چرخاند.

مدیر کل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت که سازمان متبوع او در مورد اصلاح قانون معافیت‌های مالیاتی همواره بحث کرده و دایره معافیت های مالیاتی همیشه  در حال تجزیه وتحلیل  است بنابراین میزان معافیت های مالیتاتی  باید بررسی و مورد تجدید نظر و ارزیابی قرار گیرد.

وی، گفت که از کل صنوف مشمول معافیت مالیاتی کشور اطلاعات دقیقی وجود دارد اما این اطلاعات در اختیار او نیست.