«نود اقتصادی»:یک کارشناس بازار مسکن طرح بازآفرینی شهری را یک طرح مبهم برشمرده که جدید هم نبوده و گفته که با دخالت دولت دربافت فرسوده، مسکنی تولید نخواهد شد.

طرح «مسکن پایاپای» با استفاده از زمین‌های دارای سه نوع مالکیت غیرشخصی در بافت ناکارآمد میانی تهران و همزمان سایر مناطق شهر19 بهمن ماه سالجاری و بافرمان رئیس‌جمهوری آغاز شد.

براین اساس، اراضی دارای سه نوع مالکیت غیرشخصی شامل دولت، شهرداری و سایر نهادهای عمومی برای اجرای فاز اول طرح پیشگام به عنوان گام نخست از طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده آماده‌سازی و در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نهادهای توسعه‌گر قرار می‌گیرد تا در قالب آن سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به مدت ۵ سال برای تامین مسکن در هسته فرسوده شهرها احداث شود.

گفته می شود که سکونت‌گاه‌های ناکارآمد در قالب ۲۷۰۰ محله در ۵۴۳شهر و در ۱۴۱هزار هکتار مساحت شهری شناسایی شده است.

محمدعدالتخواه، اقتصاددان و کارشناس مسکن در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکیدکرده که دولت باید کمبود های فضاهای بافت فرسوده از جمله مدرسه، مسجد و کلانتری را حل کرده که در اینصورت معضلات بافت فرسوده حل شده و مردم هم به نوسازی بافت فرسوده اقدام خواهند کرد.

وی،طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهری را یک طرح بلند مدت دانسته و گفت که با توجه به مشکلات بودجه ای دولت و زیاد بودن حجم بافت های فرسوده، این طرح جز اینکه شعاری باشد، قابلیت اجرایی شدن ندارد.

عدالتخواه اذعان داشت که این طرح دارای ابهامات زیادی بوده و مدت زمان احداث آنهم مشخص نیست  و احتمال داد که برخی فرصت طلبان از این طرح استقبال کنند اما اشاره ای به جزییات آن نکرد.

این کارشناس بازار مسکن، با بیان اینکه در طرح جامع شهر تهران در سال 48 قرار شد که بافت های فرسوده تخریب شده و شهر جدیدی هم احداث شود، گفت که این طرح در همان ایام شکست خورد و دوباره همان طرح، اکنون  با یک تغییراتی درقالب طرح بازآفرینی اجرایی شده اما با حلوا گفتن، هم دهن کسی شیرین نخواهد شد!