محمد حسن افشار، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در رابطه با تولیدات قارچ در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: کل تولید قارچ در جهان چیزی معادل 7 میلیون تن در جهان است، از این 7میلیون تن تولید ، 5 میلیون تن آن تولید کشور چین است، و ایران نیز بین 196 کشور مستقل جهان با تولید 120 هزار تن در سال، مقام هفتم را در تولید قارچ دارد بنابراین بسیار خوب در این زمینه پیشرفت کرده است.

وی ادامه داد: ایران در زمینه تولید قارچ از بهترین امکانات و به روزترین ماشین‌آلات استفاده می‌کند، در نتیجه راندمان تولید، راندمان خوبی است.

کمبود نقدینگی اصلی‌ترین مشکل در حوزه تولید قارچ است

وی تأکید کرد: درست است که تولید قارچ در کشور بسیار پیشرفت کرده ، اما در این راستا نیز مشکلات زیادی نیز وجود دارد، کمبود نقدینگی اصلی‌ترین مشکلی که واحدهای قارچ است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

افشار گفت: مشکل دیگر این است که به دلیل تبلیغات غلط مبنی بر این که تولید قارچ کار ساده‌ای است عده‌ای سالن‌هایی که در گذشته مثلا کارگاه متروک و یا مرغداری متروکی بوده می‌خرند و کمپوست می‌خرند و شروع به پرورش قارچ می‌کنند.

وی بیان داشت: این افراد از آن جهت که دانش کافی در این زمینه را کسب نکرده‌اند راندمان تولیدشان پایین است، عده‌ای دلال نیز به سراغ این افراد رفته و قارچ را با قیمتی پایین از آن‌ها می‌خرند، و بعد این قارچ را وارد بازار می‌کنند و باعث نوسانات قیمت می‌شوند.

در حال حاضر 10 هزار تن قارچ به عراق صادر می‌شود

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر قارچ 10 هزار تن به کشور عراق صادر می‌شود، گفت: چون تولید قارچ در کشور چیزی حدود 30درصد تولید سالانه‌مان یعنی حدود 40 هزار تن مازاد دارد، بنابراین در تلاش هستیم تا صادرات خود را افزایش دهیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان قارچ خوراکی تصریح کرد: صادرات به کشور عراق نیز به دلیل وضعیت نامطلوب این کشور و همچنین مشکلاتی که گمرک ایران و عراق ایجاد می‌کنند گاهی متوقف می‌شود بنابراین اگر هماهنگی بیشتری بین این دو گمرک صورت بگیرد قطعا روند صادرات به عراق بهتر خواهد شد.

وی اضافه داشت: قارچ کالای سریع الفساد است بنابراین اگر برنامه‌ریزی شود تا حمل و نقل آن با کامیون‌های سردخانه‌دار انجام شده و در مقصد تخلیه شود، هم کیفیت قارچ‌های صادراتی بالاتر می‌رود و هم می ‌توانیم صادارت به عراق را دو برابر یعنی به بیست هزار تن برسانیم.

ترکیه به دلیل مشکلات حمل و نقل و مشکلات گمرکی بخشی از بازار ایران را در دست گرفته

افشار اظهار داشت: ترکیه با این که از نظر حجم تولید، تولیدی نصف ایران دارد،به دلیل مشکلات سفینه حمل و نقل  و مشکلات گمرکی، اما بخشی از بازار ایران را در دست گرفته است.

وی در رابطه با قیمت قارچ گفت: این قیمت دارای نوسانات زیادی است، در حال حاضر که در ماه رمضان قرار داریم به دلیل بسته شدن فست فودها، قارچ با قیمت 5 هزار تومان فروخته می‌شود اما در حالت عادی بین 6 تا 7 هزار تومان فروخته می‌شود.

وی تأکید کرد: روسیه زمینه بسیار خوبی برای صادرات قارچ ایران است، اما در این زمینه هم متأسفانه همان بحث حمل و نقل است که مانعی برای صادارت موفق به این کشور محسوب می‌شود.

راه برای صادرات قارچ کنسروی به روسیه باز شده

رئیس انجمن قارچ عنوان کرد: مشکلات گمرک روسیه نیز از دیگر موانع این اقدام است، بنابراین با وجود این مشکلات تا به حال نتوانستیم قارچ تازه را به کشور روسیه صادر کنیم و به دنبال این هستیم تا قارچ کنسروی به این کشور فرستاده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار شده یک سری کشتی و یک منطقه ویژه برای این کار در نظر گرفته شود، تا از این طریق و بعد از تشریفات گمرکی قارچ ایران وارد بازار روسیه شود. البته متأسفانه این اقدامات بسیار کند صورت می‌گیرد و در تلاش هستیم تا هم این مشکلات برای صادرات قارچ کنسروی حل شده و هم راه برای صادرات قارچ تازه به این کشور باز شود.