به گزارش «نسیم»، حمید چیت‌ چیان اظهارداشت: در دولت یازدهم با صدور مجوزی از سوی رهبر معظم انقلاب ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه شبکه‌ های آبیاری و زهکشی استان خوزستان اختصاص یافت که این بودجه، حرکت بزرگی برای ایجاد اشتغال، ساماندهی اقتصادی و افزایش درآمد کشاورزان منطقه به شمار می‌ رود.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشور در سال‌ های اخیر با یک خشکسالی بزرگ روبرو بوده ادامه داد: برای نمونه در خوزستان ۴۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ ایم که با کم شدن بارش‌ ها آورد رودخانه‌ ها نیز کاهش چشمگیری داشته و امکان اجرای برنامه‌ های از قبل پیش‌ بینی شده دشوار شده است.

چیت چیان تصریح کرد: در چنین شرایطی امیدواریم کشاورزان به موضوع صرفه‌ جویی در مصرف آب ارج بگذارند و مدیریتی بیشتری در این زمینه داشته باشند تا میزان آب حاصل از صرفه‌ جویی برای ادامه طرح و شکوفایی و توسعه منطقه استفاده شود.

وی با اشاره به افزایش سرانه مصرف آب کشور افزود: متاسفانه مصرف آب در بخش‌ های مختلف بسیار بالا رفته و دولت تحمل هزینه‌ های مصرف بالای آب را ندارد. وزیر نیرو خطاب به ملت ایران افزود: در صورت صرفه‌ جویی و کاهش میزان مصرف آب، وزارت نیرو می‌ تواند به جای صرف هزینه‌ های زیاد، پروژه‌ های جدیدی را در کنار پروژه‌ های کنونی اجرا کند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در زمان حاضر اگرچه پروژه‌ های مورد نیاز بخش آب را در تمام نقاط کشور اجرا می‌ کنیم، اما از مردم می‌ خواهیم با صرفه‌ جویی ما را در این کار یاری کنند. در شرایطی که درآمدهای نفتی در حد یک چهارم درآمدهای چند سال گذشته است، با صرفه‌ جویی و کاهش هزینه‌ ها می‌ توانیم در برابر تحریم‌ ها مقاومت کنیم و با درست مصرف کردن مسیر توسعه کشور هموار می‌ شود.

چیت چیان با اشاره به انتقال آب از حوضه‌ های آبی خوزستان به استان‌ های دیگر اظهارداشت: من به شما اطمینان می‌ دهم که نه برای کشاورزی و نه صنعت هیچ آب جدیدی به حوضه‌ های دیگر منتقل نمی‌ شود و آب فقط برای شرب و در حد ضرورت منتقل می‌ شود.

وی با بیان اینکه طرح‌ های آب روستایی در اولویت برنامه‌ های دولت و وزارت نیرو قرار دارد گفت: دولت تدبیر و امید و وزارت نیرو هرچه در توان دارند برای ارائه خدمات در شان روستاهای کشور به کار خواهد گرفت.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال ۹۲ که دولت یازدهم روی کار آمد، هیچگونه ردیف متمرکزی برای بخش آب روستایی در نظر گرفته نشده بود، اما در سال ۹۳ با پیشنهاد دولت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان و از ردیف طرح‌ های دارای اولویت ۱۷۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ های آبرسانی روستایی در نظر گرفته شد و بودجه آب روستایی به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید.

چیت چیان با بیان اینکه این رقم با دو برابر افزایش در مقایسه با گذشته به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است افزود: علاوه بر این رقم، ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از محل ردیف‌ ها به موضوع آب روستایی اختصاص یافت و همچنین با همت نمایندگان مجلس ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این طرح‌ ها در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: در سال جاری با اختصاص این اعتبارها در مجموع ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌ های مجتمع آبرسانی روستایی کشور در نظر گرفته شده که می‌ تواند تحول اساسی را در این بخش به‌ وجود آورد و برنامه‌ ریزی اجرای این طرح‌ ها در دست انجام است.